Kamermeerderheid wil drie jaar lang hogere basisbeurs

Een meerderheid van de Tweede Kamer wil dat de tijdelijke verhoging van de basisbeurs voor uitwonende studenten niet voor één, maar voor drie studiejaren gaat gelden. Ze steunen een voorstel van D66, CDA en ChristenUnie met deze strekking.

Met het oog op de torenhoge inflatie stelde minister Dijkgraaf dit najaar voor om de nieuwe basisbeurs voor uitwonende studenten komend collegejaar met maandelijks 165 euro te verhogen.

Een goed idee, vinden ChristenUnie, D66 en CDA, maar volgens hen zijn er goede argumenten om uitwonende studenten drie jaar lang een hogere beurs te gunnen. De kosten zouden betaald kunnen worden uit de middelen die vrijkomen als de halvering van het collegegeld wordt stopgezet.

Voorzitter Terri van der Velden van het Interstedelijk Studenten Overleg is blij met de verlenging, al zijn niet alle zorgen weggenomen: “Voor studenten zonder basisbeurs is dit zuur. Wel willen we ook naar voren kijken en benadrukken dat dit een grote groep wél gaat helpen.” (HOP, HC)

Nieuwsredacteur Annebelle de Bruijn

a.m.debruijn@tudelft.nl