Kalendermeisjes zijn aandacht beu

Dat de kalender inmiddels nationale bekendheid geniet is grotendeels toe te schrijven aan een krantenartikel in de Telegraaf. Marieke vertelt: ,,De dag na het verschijnen van die bewuste krant werden we gebeld door de Vijf Uur Show en stond er ’s middags een cameraploeg van SBS6 (‘Het hart van Nederland’) voor de deur. Dat was even schrikken.”

Eveline Buter was als één van de ‘pin-ups’ uitverkoren om de diepere bedoeling van de kalender uit de doeken te doen aan Myrna Goossen. Samen met twee metgezellen reisde ze af naar omroepland om te weerleggen dat de kalender uit idealisme is geboren. Marieke: ,,Iedereen dacht dat we met de kalender de vrouwen in de techniek wilden promoten, maar dat was helemaal niet de bedoeling. Er was al een Mijnbouwmannen-kalender, dus waarom geen Civielvrouwen-kalender, dachten we. Dat is alles. Het is gewoon een grap.”

Bij de Vijf Uur Show golden voor de drie afgezanten enkele regels. In verband met de beoogde doelgroep van het programma moest het taalgebruik niet te ingewikkeld zijn. Eveline: ,,Het woord ‘faculteit’ vonden de makers van de show te moeilijk voor de kijkers.”

En hoewel ze met z’n drieën naar de Vijf Uur Show waren gegaan, werden alleen de initiatiefnemer van de kalender en Eveline ondervraagd. ,,De derde persoon mocht niet aan het woord komen, omdat de huisvrouwtjes voor de buis het verhaal dan misschien niet meer zouden kunnen volgen”, legt Eveline uit.

Na de televisieoptredens was het hek van de dam. Marieke verzucht: ,,Het leek wel of iedereen de uitzendingen had gezien. Van alle kanten kwamen reacties. De telefoon stond de hele dag roodgloeiend. Twee mensen kwamen ons vertellen dat ze het er niet mee eens waren dat het ‘vrouwelijk schoon’ weer misbruikt werd, maar daar hebben wij ons niets van aangetrokken. Waar ik wel moe van werd waren al die cameraploegen en journalisten die maar bléven komen.”

En dat zijn er heel wat geweest. Behalve de bekende televisieoptredens schijnt Nova wat aandacht te hebben besteed aan de kalender, net als de regionale zender TV-West. Verder stonden de dames in de Delftsche Post, het blad ‘Studieweek’ en de ‘Kijk’ en werden ze geïnterviewd op radio één, twee en Stadsradio Rotterdam. ,,We zijn zelfs gebeld door een Duits blad en een Belgische lokale radiozender”, lacht Marieke. ,,En eergisteren heeft ook het blad ‘Avantgarde’ interesse getoond. Het blijft maar doorgaan.”

Wie ondertussen nieuwsgierig is geworden naar dit vrouwelijk schoon kan zijn kans nog grijpen; van de vijfhonderd kalenders, uitgegeven door het gezelschap ‘Practische Studie’, zijn er nog zo’n tweehonderd over.
(B.v.D.)

Bas van Dijk

,,We zijn al die aandacht een beetje zat”, bekent Marieke van Nood, studente civiele techniek, over een volgens haar ‘uit de hand gelopen grap’. Marieke, die zelf als ‘miss augustus’ poseerde voor de inmiddels landelijk bekende civielkalender, heeft genoeg cameraploegen, journalisten en radiomedewerkers gezien voor de rest van haar leven. ,,Ik weet nu hoe Pamela Anderson zich moet voelen. Mensen denken meteen dat je niets anders kan dan op die kalender pronken. Dat is echt irritant.”

(B.v.D.)

Bas van Dijk