Kabinet wil huisjesmelkers aanpakken

Huisjesmelkers die ook na een boete doorgaan met hun malafide praktijken verliezen mogelijk het recht om hun eigen panden te beheren. In het uiterste geval riskeren ze een verhuurverbod.

Minister Spies van Binnenlandse Zaken werkt aan een wetsvoorstel van die strekking. Aanleiding vormde een brandbrief van de Rotterdamse wethouder Karakus, die een jaar geleden aandrong op een verhuurverbod voor huisjesmelkers, eventueel gevolgd door gedwongen executieverkoop. Voormalig minister Donner vond die voorstellen toen juridisch vergaand, maar zegde wel een onderzoek toe.

Zijn ambtenaren raadpleegden het afgelopen jaar onder andere de vier grote gemeenten en juristen van de Erasmus Universiteit en de Rijksuniversiteit Groningen. De beheerovername van panden van huisjesmelkers biedt de beste mogelijkheden, verwacht minister Spies. De eigenaar moet voor dat beheer een vergoeding betalen die zo hoog is dat zijn pand er eventueel ook van kan worden opgeknapt. Bovendien zal worden onderzocht of het juridisch mogelijk is om de eigenaar een verhuurverbod voor al zijn panden op te leggen.

Spies wil nog voor het zomerreces een conceptwetsvoorstel naar de Raad van State sturen. Daarnaast onderzoekt ze welke overtredingen van de Woningwet in aanmerking komen voor een bestuurlijke boete.

Superbus
Nederland is misschien wat krap voor speciale superbusbanen, in de woestijn van de Verenigde Arabische Emiraten is meer plek. Dit weekend (10 april) toont professor Wubbo Ockels (L&R) zijn prototype van de Superbus aan de emir van Dubai, Mohammed bin Rashid Al Maktoum, tijdens een congres over openbaar vervoer in Dubai. In Ockels’ toekomstvisie rijdt de elektrische bus met 250 kilometer per uur over speciale superbusrijbanen en vervoert hij passagiers voor de prijs van een treinkaartje.

Zwaar weer
Het Delftse festival Mooi Weer Spelen dreigt ten onder te gaan aan ‘een richtingenstrijd en gebrekkig financieel beleid’, meldt het Algemeen Dagblad. Drie sponsors, waaronder de TU Delft, zijn afgehaakt. De universiteit sponsorde het festival pas twee jaar, om te helpen de stad Delft op de kaart te zetten als ‘creatieve en innovatieve stad’. In het AD meldt Raymond Browne, hoofd van de unit sport & cultuur, dat er te weinig overleg was en te weinig houvast voor de toekomst. De bestuursvoorzitter van de Mooi Weer Spelen kaatst de bal terug: “Als de TU overleg wil met partijen die ze sponsoren, dan moeten ze een overlegstructuur aanleggen.” Naast de sponsors vertrekt ook de artistiek leider en een collega. Hun kritiek is dat er te weinig structurele financiers zijn, maar dat de ambities om uit te groeien tot een groot nationaal festival niet bijgesteld mochten worden.