Kabinet: universiteiten vrij in octrooibeleid

Universiteiten moeten zelf hun octrooibeleid bepalen, vindt het kabinet.In juni schreef de Adviesraad voor het Wetenschaps- en Technologiebeleid (AWT) aan de ministers van onderwijs en economische zaken dat universiteiten het octrooieren van hun ontdekkingen zo veel mogelijk aan het bedrijfsleven zouden moeten overlaten.

Zo zou kennis beter kunnen worden benut.

Octrooien zijn bedoeld om uitvindingen commercieel te exploiteren, een doelstelling die universiteiten niet zou passen. Bovendien ontbreekt het ze aan de gedegen marktkennis die voor een effectief octrooibeleid nodig is.

Een dergelijk ‘verbod’ is volgens het kabinet niet op zijn plaats. Veel universiteiten voeren al een eigen octrooibeleid. Zo brengen ze vaak eigen kennis in bij jonge innovatieve bedrijfjes, of richten bureautjes op om octrooien aan te vragen en te verkopen. Universiteiten moeten volgens het kabinet de vrijheid hebben hun beleid zelf te bepalen.

Geen belemmeringen dus, maar het kabinet wil de universiteiten ook niet dwingen. In de Verenigde Staten verplicht de ‘Bayh-Dole Act’ publieke universiteiten hun onderzoeksresultaten waar mogelijk commercieel te exploiteren, maar een Nederlandse variant van die wet komt er niet. (HOP/WvD)

Universiteiten moeten zelf hun octrooibeleid bepalen, vindt het kabinet.

In juni schreef de Adviesraad voor het Wetenschaps- en Technologiebeleid (AWT) aan de ministers van onderwijs en economische zaken dat universiteiten het octrooieren van hun ontdekkingen zo veel mogelijk aan het bedrijfsleven zouden moeten overlaten. Zo zou kennis beter kunnen worden benut.