Jack Spijkerman verlegt geen grenzen

Aanstaande zaterdag komt Jack Spijkerman naar Delft met het radio-programma ‘Spijkers met koppen’. ,,In wezen ben ik nog steeds een cabaretier.”

1 Jack Spijkerman, Foto: Rob Becker

Over de vraag wat hij het liefste doet, hoeft Jack Spijkerman geen seconde na te denken: ,,Alles.” Sinds een aantal weken is hij weer op de buis te zien, dit maal met ‘Spijkertijd’, gebaseerd op het onderdeel ‘kopspijkeren’ uit het voormalige programma ‘Kopspijkers’. In de gids staat het aangekondigd als een quizprogramma. Toch ziet hij zichzelf niet als quizmaster. ,,Ik zie mezelf in dat programma meer als spelleider.”

De vlot gebekte cabaretier/presentator heeft een veelzijdige carrière achter de rug. Ooit begonnen als onderwijzer op een lagere school, richtte hij in 1981 de cabaretgroep Dubbel & Dwars op. Daarna kreeg hij van de Vara een radioprogramma, maar hij brak pas echt door met zijn televisieprogramma ‘De Nachtshow’. Ondanks zijn verschillende rollen beschouwt Spijkerman zich nog steeds als ‘dubbel en dwars’.

Wel vindt hij dat je als cabaretier verder kunt gaan dan als presentator. ,,Als cabaretier treed je op binnen een gesloten doos. Daarin kun je meer maken, dan op de televisie, want dat is een open kanaal.”

Spijkerman zorgt in zijn shows en programma’s meestal voor een aangenaam soort vuurwerk. Toch loopt het ook wel eens uit de hand, zoals bij de confrontatie tussen Piet Vroon en Emiel Ratelband. ,,Als ik wist dat het zo zou zijn gegaan, dan had ik Piet Vroon niet uitgenodigd. Ik kende hem, maar zelfs zijn beste vriend wist niet dat hij er zo erg aan toe was.”

Als televisiepresentator heb je volgens Spijkerman wel degelijk verantwoordelijkheid naar de gasten en het publiek. Toch zal hij niet snel een vingertje in de lucht steken. Controversiële programma’s zoals die gemaakt worden door Theo van Gogh en Menno Buch: ,,Het moet kunnen”. Hoewel er af en toe de beuk ingaat, heeft hij zelf niet het idee dat hij in zijn programma’s grensverleggend bezig is.

Opvallend genoeg komt Spijkerman in zijn programma’s vaak met absurde gebeurtenissen uit België. Zo zagen we twee weken geleden een wielerwedstrijd waarbij de renners door een boerderij fietsten. Is België leuker dan Nederland? ,,Helemaal niet”, reageert hij. ,,Dat we vaak iets uit België tonen, komt omdat in Nederland wel dertig redactieteams het land afstruinen naar onderwerpen.”

Spijkerman beaamt dat bijna al zijn dromen zijn uitgekomen. Toch zou hij nog graag een kinderboek willen schrijven. Heimwee naar het onderwijs heeft hij uiteraard niet meer. ,,Wat ik nu doe vind ik erg leuk”, besluit hij. ,,Ik heb van mijn hobby mijn werk gemaakt. Wat wil je nog meer?”

‘Spijkers met Koppen’ wordt zaterdagmiddag 12 uur live uitgezonden vanuit de Aula. Vanaf half twaalf mag het publiek de zaal in.

1 Jack Spijkerman, Foto: Rob Becker