Jachttafereel

Er zitten oude mannetjes achter een borrel en er zitten vijftigers, niet verlopen maar wel typisch. De barvrouw, Arda, hoeft niemand te vragen wat ze willen, dat is al bekend.

Gerrit heeft de lotto gewonnen, en krijgt als tip: gebruik de geboortedatum of leeftijd van je kinderen of kleinkinderen. De details hier zijn briljant. De tap is van porselein en er staat een jachttafereel met een hert op. De fusten zitten verstopt achter een gordijntje en op de tafels liggen Perzische kleedjes. En elke keer als je ogen ronddwalen zie je weer iets wat je nog niet opgevallen was.

We krijgen van Ria, de enige dame voorlopig, een biertje aangeboden. De barvrouw kijkt hier argwanend bij, maar doet dat bij alles. Ria gaat gewoon verder met het bespelen van de fruitautomaat. De sfeer is gemoedelijk en de wc is verwarmd.

Er komen steeds mensen bij. Een vader en zoon leggen een biljartje terwijl ze elkaar afkammen. We raken gewend aan die gemoedelijkheid. Ria zingt mee met de Hazes-klassiekers. We zijn zelf trouwens allang niet meer stil, we zijn onderdeel van het geheel geworden. We praten over huizen en dat het lekker is om in de binnenstad te wonen.

Ik maak een foto van Gerrit en zijn vriendin, die meteen de bar rondgaat. Zou het goed doen als trouwfoto, vinden de gasten. Maar Gerrits vriendin wil helemaal niet trouwen (,,Die tijd heb ik gehad”) en Gerrit is vooral verbaasd dat er nu een foto van hem bestaat zonder sigaar in zijn mond.

Soms is ’s middags naar de kroeg gezelliger dan ’s avonds. En we hoeven niet bang te zijn dat we het alsnog te laat maken. Op zondag gaat De Schouw om acht uur dicht.

Café de Schouw, Singelstraat 22, Delft

Prijzen Exotisch————–>-Oud-Hollandsch

Barvrouw Exotisch————–>-Oud-Hollandsch

Hapjes Exotisch————–>-Oud-Hollandsch

Sfeer Exotisch————–>-Oud-Hollandsch

Oordeel Exotisch————–>-Oud-Hollandsch

Voorzichtig komen we binnen, en bestellen een kopje koffie. ,,Ik heb geen koffie”, zegt de bardame. Dus zitten we iets te vroeg naar ons oordeel een beetje onwennig achter ons eerste biertje. Het eerste kwartier zeggen we niets tegen elkaar. We moeten onze aandacht al verdelen tussen luisteren naar de cliëntèle en kijken naar het interieur.

Café de Schouw, Singelstraat 22, Delft

Prijzen Exotisch————–>-Oud-Hollandsch