Onderwijs

IT-branche verliest aan populariteit

De snelle wereld van de automatisering lijkt zijn aantrekkingskracht op ingenieurs te verliezen. Tegelijk groeit de populariteit van de overheid en organisaties als TNO. Dat blijkt uit onderzoek naar het imago van werkgevers.

br />
Op een overspannen arbeidsmarkt is het blijkbaar lucratief om imago-onderzoek te doen. Alleen al de laatste weken werden resultaten van twee van zulke onderzoeken bekend.

KLM is bij Nederlandse academici en hbo’ers het populairst, zegt het Zweedse onderzoekbureau Universum. Blauw Marktonderzoek in Rotterdam meent dat Philips verreweg het meest gewild is bij technici.

Als het om `spontane bekendheid’ bij jonge ingenieurs gaat, is volgens Blauw de kloof tussen Philips en andere bedrijven enorm. Gevraagd naar een mogelijke werkgever, noemt veertig procent de elektronicareus. De nummer twee op de ranglijst, Shell, wordt door twintig procent genoemd. En Unilever maar door vier procent. Relatief hoog scoren DSM, Akzo Nobel en Stork met cijfers boven de tien procent.

Gevraagd naar hun algemene `waardering’ voor een reeks bedrijven zorgen de ingenieurs voor nieuwe verrassingen. De als vrij stoffig bekend staande organisatie TNO krijgt, samen met bouwbedrijf Heijmans, het hoogste rapportcijfer: een 7,7. Cap Gemini staat bijna onderaan met een 7,1. De automatisering uit de gratie? Bij Universum hebben ze ook daar een verklaring voor: materialisme is uit, flexibele werkweken en ouderschapsverlof zijn in. En in dat laatste zijn de IT-bedrijven blijkbaar geen koplopers. (HOP/FS)

Tegelijk groeit de populariteit van de overheid en organisaties als TNO. Dat blijkt uit onderzoek naar het imago van werkgevers.

Op een overspannen arbeidsmarkt is het blijkbaar lucratief om imago-onderzoek te doen. Alleen al de laatste weken werden resultaten van twee van zulke onderzoeken bekend.

KLM is bij Nederlandse academici en hbo’ers het populairst, zegt het Zweedse onderzoekbureau Universum. Blauw Marktonderzoek in Rotterdam meent dat Philips verreweg het meest gewild is bij technici.

Als het om `spontane bekendheid’ bij jonge ingenieurs gaat, is volgens Blauw de kloof tussen Philips en andere bedrijven enorm. Gevraagd naar een mogelijke werkgever, noemt veertig procent de elektronicareus. De nummer twee op de ranglijst, Shell, wordt door twintig procent genoemd. En Unilever maar door vier procent. Relatief hoog scoren DSM, Akzo Nobel en Stork met cijfers boven de tien procent.

Gevraagd naar hun algemene `waardering’ voor een reeks bedrijven zorgen de ingenieurs voor nieuwe verrassingen. De als vrij stoffig bekend staande organisatie TNO krijgt, samen met bouwbedrijf Heijmans, het hoogste rapportcijfer: een 7,7. Cap Gemini staat bijna onderaan met een 7,1. De automatisering uit de gratie? Bij Universum hebben ze ook daar een verklaring voor: materialisme is uit, flexibele werkweken en ouderschapsverlof zijn in. En in dat laatste zijn de IT-bedrijven blijkbaar geen koplopers. (HOP/FS)

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.