IRI-medewerkers verongelukt

Bij een motorongeluk in Schiedam zijn IRI-medewerkers Peter Verkerk (58) en Marta Alvarez Fernandez (35) omgekomen. Universitair docent dr. Peter Verkerk en gastonderzoeker Marta Alvarez Fernandez reden op dinsdagavond 22 november naar Schiedam voor een etentje met Verkerks echtgenote.

Peter Verkerk werkte al bijna dertig jaar bij het IRI, op de afdeling Neutronenonderzoek en Mössbauerspectrometrie. Daar werkte hij op het gebied van neutronen spectroscopie. Professor Don Kearley, hoofd van de afdeling, omschrijft hem als een gewaardeerd onderzoeker en tevens een zeer prettige en onvervangbare collega.

De Spaanse Marta Alvarez Fernandez verbleef sinds enkele maanden als gastonderzoeker bij het IRI. Zij was verbonden aan het Instituto Rocasolano in Madrid en werkte al enige jaren samen met Verkerk. Kearley typeert haar als open, levendig en spontaan. In korte tijd had zij al veel vriendschappen gesloten.

Bij het IRI is met grote verslagenheid gereageerd op de dood van de twee collega’s.

Universitair docent dr. Peter Verkerk en gastonderzoeker Marta Alvarez Fernandez reden op dinsdagavond 22 november naar Schiedam voor een etentje met Verkerks echtgenote. Op een kruising in de stad werden zij vanachter aangereden door een vrachtwagen. Beiden waren op slag dood.