IO-college thuis op Net te volgen

Een nieuwe stap naar een toekomst van plaats- en tijdsonafhankelijk lesgeven werd gisteren aan de faculteit Industrieel Ontwerpen gemaakt: het college business marketing is voortaan op ‘het Net’ te volgen.

br />Luie stoel

Prof. S.C. Santema doceert, de camera registreert: ,,Een college is leuk omdat je mensen ‘live’ aan het werk ziet. Maar een college is in feite ook armzalig, doordat studenten het de volgende dag niet even terug kunnen zien.”

Er hebben al meer experimenten met college-op-afstand plaatsgevonden. Maar altijd waren hier speciale apparatuur en kostbare verbindingen voor nodig. En na afloop was het college niet meer terug te zien.

In het door veel mensen bij voorbaat afgeschreven PTT-netwerk ‘het Net’ lag de oplossing. ,,Het Net was de enige manier om de videobeelden bij de student thuis te krijgen. Het gewone Internet is daar te langzaam voor”, aldus Santema.

De hoogleraar ziet het digitale college als een logische manier om aan ‘de leerwens van studenten’ te kunnen voldoen. ,,De studenten zijn zelf gemotiveerd om een vak te volgen. Wij proberen al een paar jaar om een interactief college te verzorgen.” Dat begon met correctie en vraagafhandeling per e-mail. Nu hoeft een student niet eens meer van huis om het college te volgen. Maar dat betekent niet dat het onderwijs per definitie onpersoonlijker wordt: ,,Het paradoxale is dat het ‘onpersoonlijke’ Internet uiteindelijk studenten de ruimte biedt om de kennis op een meer individuele en flexibele manier te verkrijgen. Maar ik ben echt niet bang voor lege collegezalen. Waarom zouden er anders nog steeds mensen naar een cabaretier gaan als ze ook de video kunnen kopen?”
Behoefte

Wel zal het karakter van die colleges veranderen. Een docent staat niet meer zomaar voor een zaal zijn kennis te spuien, maar wordt ‘kennisfacilitator’. Santema geeft een voorbeeld van de omgekeerde logica van de huidige hoorcolleges: ,,De docent dicteert nu wat de student te horen krijgt. Terwijl het eigenlijk logischer is dat de ontvanger van de informatie bepaalt wat hij wil ontvangen. Ik geef toe dat dat niet erg helder klinkt, maar vooral bij slechtere colleges weten studenten precies wat er mis is. Studenten zijn goed in staat om zelf hun leertraject te bepalen.”

Santema kan het niet laten om nog een link met zijn eigen vakgebied, de industriële marketing, te leggen: ,,Verkopers gaan steeds minder vaak met een verkooppraatje op bedrijven af, maar proberen de klant op afstand te voorzien van bruikbare informatie. Minder fysiek contact leidt zo toch tot meer interactie en daardoor een betere relatie. Zo kan het ook binnen het onderwijs, mensen zijn altijd op zoek naar kennis. In die zin vervul ik alleen maar een behoefte. Dat is een andere manier om naar het onderwijs te kijken. Een beetjerebels.”

Luie stoel

Behoefte