Wetenschap
Wetenschapscommunicatie

IO-alumnus Britt Müller wint Klokhuis Wetenschapsprijs

Een app die kinderen alvast een kijkje laat nemen in het ziekenhuis kreeg zondag 17 maart de meeste stemmen van het Klokhuispubliek. De ‘Even Spieken’ module was het afstudeerproject van Britt Müller in opdracht van Stichting Hospital Hero.

Charlotte Poot, Britt Müller en Nicole Donkel ontvangen de Klokhuis wetenschapsprijs 2024. (Foto: Klokhuis)

Het was een klassiek Hollywoodmoment op het International Science Film Festival in Nijmegen. Op het podium stonden de drie meest aansprekende projecten uit een shortlist van tien genomineerde onderzoeken, waarvan drie uit Delft. Toen kwam de gouden envelop tevoorschijn met daarin de naam van – tromgeroffel – Britt Müller. “Plotseling was er confetti en gejuich”, herinnert ze een paar dagen later.

Als prijs krijgt het Even Spieken-onderzoek een eigen aflevering van het tv-jeugdprogramma Klokhuis die volgend jaar op het filmfestival in première gaat. “Dat is zo gaaf”, vindt Müller. “Ook voor Stichting Hospital Hero. Die zet zich al jaren in om de ziekenhuiservaring van kinderen een stukje beter te maken.”

Stichting Hospital Hero is het initiatief van eHealth-onderzoeker Charlotte Poot en kinderverpleegkundige Nicole Donkel van het Willem-Alexander Kinderziekenhuis (WAKZ), het kinderziekenhuis van het LUMC. Ze richtten de stichting in 2022 op met de bedoeling om een ziekenhuisbezoek voor kinderen minder spannend te maken. Ze ontwikkelden een app die relevante informatie biedt op een manier en niveau dat kinderen aanspreekt: speels, helder, en met veel dieren.

Voor die app ontwikkelde Britt Müller de ‘Even Spieken’-module als afstudeerproject aan de faculteit Industrieel Ontwerpen (IO). Na observaties en gesprekken met zorgverleners, ouders en kinderen in het ziekenhuis begreep ze dat onbekendheid en een kinderlijke fantasie vaak de bronnen zijn van angst. “Als je vroeg ‘wie staat er achter die deur?’ kon het antwoord ‘een man met een drilboor’ zijn”, vertelt ze daarover. Ze bedacht dat je de angst kon verminderen door kinderen voor hun bezoek alvast een kijkje te laten nemen in de behandelkamer.

Britt Müller demonstreert haar ziekenhuis app.

Müller ontwikkelde de Even Spieken-module voor de afdeling cardiologie van de polikliniek. Daarom komen een hartfilmpje, hartecho en bloedafname aan de orde. Momenteel zijn vier ziekenhuizen aangesloten. read-more-closed . Maar de Hospital Hero-app en Even Spieken-module zijn geschikt voor veel meer kinderafdelingen in veel meer ziekenhuizen. Dat is de missie van Hospital Hero in de komende tijd. Müller is daar inmiddels werkzaam als projectleider.

Britt en Rayella bij de demo
Demo Nicole Donkel
Britt toont app
Kassie kijken
kinderbrief
next arrow

Voor de prijsuitreiking in de Nijmeegse bibliotheek verzorgden de tien genomineerde onderzoekers publiekspresentaties speciaal voor kinderen.

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl