Opinie

Intrapreneurship

De TU Delft staat bekend als een ondernemende universiteit. Er zijn veel gave platforms om nieuwe ideeën wereldkundig te maken. Zie TEDx Delft en DIG-it.

Wereldbestormende ideeën zoals The Ocean Cleanup vinden hun weg naar de buitenwereld. Dichter bij huis zie ik dat innovatieve plannen voor de organisatie, op de campus of de voorstellen die verschillende diensten betreffen, vaak geen podium vinden.


Binnen een bepaald domein werkt de organisatie fantastisch of gedegen op zijn minst. Je mag gerust een balletje opgooien en op pad om draagvlak te creëren. Zodra het echter over verschillende diensten gaat en tussen faculteiten, is de bereidheid om mee te denken en ‘ownership’ soms ver te zoeken. Vaak is het antwoord op de eerste pitch een plompverloren: “Nee, kan niet.”


De directe afwijzingen ontving ik regelmatig in mijn eerste jaar bij de TU Delft. Als broekie van de generatie “Y not” ging ik de boer op. Door de betrokkenheid van verschillende diensten kreeg ik te maken met meerdere logica’s, regels en procedures. Ik werd letterlijk van het kastje naar de muur gestuurd en de diensten wezen naar elkaar om een verzoek op te pakken.


Bij het lezen over de Kafka-brigade moest ik aan deze ervaring terugdenken. De Kafka-brigade gaat op onderzoek uit om bureaucratische toestanden waar geen touw meer aan vast te knopen is, door te lichten. Zij zouden helemaal op kunnen gaan in het grijze gebied tussen diensten en faculteiten.


Hoe om te gaan met nieuwe ideeën voor de organisatie die veel tegenstrijdige logica’s tegenkomen? Daarvoor kijk ik met bewondering naar een collega. Hij gaat projecten aan die over faculteitsgrenzen heen gaan en die door verschillende diensten snijden. Zijn troeven tot succes zijn: de juiste dosis zitvlees, doorzettingsvermogen en handige contacten op de juiste plek. Je zou hem de titel intrapreneur kunnen geven, een ondernemer binnen de organisatie.


Intrapreneurship past bij de TU Delft als een jasje van Italiaanse makelij. Maar, er is altijd een maar. Ik heb geleerd dat alle strategieën, initiatieven en plannen in de wereld zullen falen als er geen juiste bedrijfscultuur is. Om met de woorden van Peter Drucker te spreken: ‘Culture eats strategy for breakfast!’.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.