Kort

Innovatieserie: professor en ondernemer

In vergelijking met andere Europese landen heeft Nederland veel ondernemers en goede onderzoekers, maar weinig onderzoekers die zelf gaan ondernemen. Dat kan anders, blijkt uit een serie artikelen van het platform Techleap dat groeiende technologiebedrijven, investeerders en overheid bij elkaar brengt ‘om obstakels te overwinnen en kansen te benutten’.
Techleap laat in de serie, die verschijnt op innovatieplatform Innovation Origins, uitzonderingen aan het woord. Deze week is als tweede in de rij de Delftse hoogleraar Peter Rem (faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen) aan de beurt.

Serieel Delfts ondernemer professor Peter Rem. (Foto: Anne Reitsma Fotografie)

Redacteur Jeroen Vugts schrijft over hem:

‘Professor Peter Rem is niet onbekend met startups. Vanuit zijn lab aan de Technische Universiteit Delft (TU Delft) zijn zes spin-outbedrijven opgericht en werd onderdak geboden aan nog eens vier bedrijven opgericht door studenten. Het lab biedt zelfs ondernemers van buitenaf toegang tot faciliteiten en expertise.

Dat is geen toeval. Peter is ervan overtuigd dat hij en zijn collega-academici de plicht hebben om iets te betekenen voor de maatschappij. Niet alleen kennis en afstudeerders maar praktische toepassingen die commercieel levensvatbaar zijn.

“Elke euro die de maatschappij investeert in Research & Development (R&D), moet eigenlijk € 100 opleveren aan (extra) BBP (bruto binnenlands product)”, stelt hij. Dat betekent groot denken, outside-in denken en jezelf, je expertise en je faciliteiten zien als publieke middelen die moeten worden ingezet om dat doel te bereiken.’

• Lees het hele verhaal op Innovation Origins
  • Daar verschijnen de komende weken interviews met Maarten Steinbuch (TU/e), Miao Chien (Erasmus MC), Ernst van den Ende (WUR), Hans Clevers (UMC), Hamed Sadeghian (TU/e) en Eveline Crone (Universiteit Leiden).
Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl