Wetenschap

Ingrid Leeuwangh

.kop Urinoirs en urinellesVariërend tussen de tweeëneenhalf en negen liter water kost het. Een plasje doorspoelen.

Een watervrij urinoir brengt de waterverspilling terug tot nul.

De ‘no-flush-toiletten’ hebben een sifon met daarin een lichtgewicht ecotrap-vloeistof die de plas geurloos afsluit. Na vijf- tot zevenduizend keer gebruikt te zijn is de vloeistof aan vervanging toe.

,,Ik weet niet wat voor een vloeistof het is”, zegt Jan Carel Diehl van de sectie Design for Sustainability Program desgevraagd. ,,Er zijn nu vier of vijf van deze potten van verschillende fabrikanten, maar allemaal doen ze er erg geheimzinnig over. Net als bij de ‘Urinelle’, een plaskokertje dat het voor vrouwen mogelijk maakt om in staande positie eenvoudig en hygiënisch te urineren. Wat dit biologisch afbreekbaar patatzakje precies is, en wat er overblijft na de afbraak, daar doet ook deze fabrikant geheimzinnig over.”

Diehl is universitair docent bij zijn sectie waar hij Ecodesign doceert. Als student ontwierp hij voor een bekende toiletpottenfabrikant de spoelknop. ,,Plassen is continue in het nieuws en dat vind ik leuk. Eerst met de urinoir voor vrouwen, ontwikkeld door een Delftse IO studente, later met de plastuit, en nu weer de ondergrondse plaskolommen. In sommige steden zijn ze er al, ze komen bij feesten uit de grond.”

Poets

Diehl zou de nieuwe waterloze urinoirs wel in elk met mannen verrijkt huishouden willen zien. ,,Met zo’n urinoir kan een gemiddeld huishouden twintig euro per jaar besparen aan waterkosten. Op plaatsen waar erg veel mensen samenkomen, zoals festivals en winkelcentra, zou je met de urinoirs erg veel water besparen. In Duitsland zie je deze urinoirs langs de snelwegen. Daar is water ook veel kostbaarder dan hier.”

Naast de waterwinst die deze plaspotten opleveren, bespaart het urinoir poetstijd en schoonmaakmiddelen. ,,Deze urinoirs hebben geen rand waar viezigheid achterblijft koeken. Nu schrobben mensen de rand hard en reinigen het met grote hoeveelheden chloor. Ik denk dat het psychologische effect, dat zo’n rand erg goor moet zijn, daarin een grote rol speelt.”

Over psychologische neigingen gesproken. Is het niet een beetje raar dat je niet meer hoeft door te trekken? Zodat je er echt vanaf bent? Diehl: ,,Tja, misschien dat zoiets anders is voor mannen als voor vrouwen? Voor mij zou het van de boodschap afhangen. En of er een rij mensen achter me staat!”

.kop Urinoirs en urinelles

Variërend tussen de tweeëneenhalf en negen liter water kost het. Een plasje doorspoelen. Een watervrij urinoir brengt de waterverspilling terug tot nul.

Poets