Campus

Indiase film in de spotlights

Geen filmindustrie ter wereld is zo groot als die van India. Jaarlijks verschijnen er bijna duizend films in het zogenoemde Bollywood bij Bombay, tien keer zoveel als in Amerika.

Het Amsterdamse Filmmuseum en Lantaren-Venster in Rotterdam brengen deze maand de pareltjes uit Bollywood onder de aandacht.

Toegegeven: Indiase films zijn niet voor iedereen weggelegd. Gevoel voor romantiek, liefde voor muziek en bovenal een flink portie zitvlees zijn vereisten bij het kijken naar een willekeurige productie uit Bombay (nu Mumbai). Alle films worden gemaakt rond dezelfde formule: geen bloot, geen seks (al mag een kusje soms best) en altijd moreel verantwoord. De Indiase normen en waarden worden strikt nageleefd.

Het roept bij de Nederlandse kijker in eerste instantie een giechel op. De films zijn zo overgeacteerd en preuts, dat ze camp zijn. Onderschat ze echter niet; een groot deel weet wel degelijk te boeien. Mits je een romantische geest bent.

In Bollywood geldt dat er geen kaskraker is zonder goede muziek. Muziek is bepalend voor het succes van de film, hoe slecht er soms ook wordt geacteerd. Het feit dat de gemiddelde Bollywoodproductie drie uur duurt, wordt verklaard door de complete videoclips die in de film gemonteerd zijn. De originele zangers blijven daarin buiten beeld; de hoofdrolspelers playbacken de nummers.

Helemaal zonder eer blijven de filmmuzikanten echter niet. Zodra een productie eenmaal een kaskraker is, zijn zij even populair. Niet voor niets hangt de gemiddelde Indiase videotheek vol met muziekcassettes.

Politiek

Voor de acteurs is een hoger doel weggelegd. Hun afbeeldingen verschijnen op alle mogelijke merchandise. Het is bovendien niet ongebruikelijk dat een hoofdrolspeler na zijn kaskraker in de politiek belandt. De inmiddels overleden acteur Ramachandran was premier van een zuidelijke Indiase deelstaat. Ook zijn opvolger, Jayalalitha Jayaram, was op het filmdoek te bewonderen. Superster Amitabh Bachchan schopte het zelfs tot het Indiase parlement.

Het thema van de Indiase film is bijna zonder uitzondering (onmogelijke) liefde of familiedrama. Indiase jongeren, en vooral ook de Hindoestaanse en Pakistaanse gemeenschap in Nederland, smullen van dit extravagante melodrama. Het merendeel van de Hindoestanen en Pakistanen in Nederland hopen in de films een stukje van hun oorspronkelijke cultuur terug te vinden. Al spreekt van de jonge, meestal derde generatie Hindoestanen in Nederland bijna niemand de taal meer % hoewel die, als resultaat van de Engelse kolonisatie, rijkelijk is gelardeerd met Engelse woorden. De films huren ze dan ook met Engelse ondertiteling, de muziekcassettes met de filmmuziek zijn vooral begrijpelijk doordat het verhaal van de film bekend is.

Amerika

Bovendien, in werkelijkheid is de wereld van Bollywood nauwelijks representatief voor de Indiase cultuur. De oudere personages kleden zich nog traditioneel in sari%s, maar de confectie van de jeugd is een exacte kopie van de laatste trends in Amerika. De huizen waarin de helden vertoeven zouden niet misstaan in The Bold and The Beautiful.

Er rollen dan ook heel wat remakes van Amerikaanse klassiekers van de band in Bombay. Tijdens het programma Bollywood vs Hollywood van het Amsterdamse Filmmuseum, worden zowel het origineel als de Indiase bewerking vertoond. In het Rotterdamse filmhuis Lantaren-Venster gebeurt dat zoveel mogelijk op één middag, zodat de cultuurschok zijn optimale effect heeft. Op het programma staan onder andere Face/Off en diens Indiase versie Aks.

Het origineel, met Nicolas Cage en John Travolta, is eigenlijk al een kruisbestuiving van culturen op zich. Hong Kong-regisseur John Woo importeerde zijn stijl in een harde actiefilm, waarin een FBI-agent en een ongrijpbare terrorist letterlijk van gezicht verwisselen. In de Hindoestaanse versie keert de gedode tegenstander terug als geest. Verder zijn in Lantaren-Venster bewerkingen te zien van Sense and Sensibility, West Side Story, It Happened One Night en A Star Is Born.

Bollywood vs Hollywood, in Lantaren-Venster. Op zondag 9, woensdag 12, vrijdag 14, zondag 16 en woensdag 19 september. De films beginnen afwisselend om 12.00 en 15.00 uur. Voor programma’s in andere bioscopen zie: www.infothuis.nl/filminfo.

Geen filmindustrie ter wereld is zo groot als die van India. Jaarlijks verschijnen er bijna duizend films in het zogenoemde Bollywood bij Bombay, tien keer zoveel als in Amerika. Het Amsterdamse Filmmuseum en Lantaren-Venster in Rotterdam brengen deze maand de pareltjes uit Bollywood onder de aandacht.

Toegegeven: Indiase films zijn niet voor iedereen weggelegd. Gevoel voor romantiek, liefde voor muziek en bovenal een flink portie zitvlees zijn vereisten bij het kijken naar een willekeurige productie uit Bombay (nu Mumbai). Alle films worden gemaakt rond dezelfde formule: geen bloot, geen seks (al mag een kusje soms best) en altijd moreel verantwoord. De Indiase normen en waarden worden strikt nageleefd.

Het roept bij de Nederlandse kijker in eerste instantie een giechel op. De films zijn zo overgeacteerd en preuts, dat ze camp zijn. Onderschat ze echter niet; een groot deel weet wel degelijk te boeien. Mits je een romantische geest bent.

In Bollywood geldt dat er geen kaskraker is zonder goede muziek. Muziek is bepalend voor het succes van de film, hoe slecht er soms ook wordt geacteerd. Het feit dat de gemiddelde Bollywoodproductie drie uur duurt, wordt verklaard door de complete videoclips die in de film gemonteerd zijn. De originele zangers blijven daarin buiten beeld; de hoofdrolspelers playbacken de nummers.

Helemaal zonder eer blijven de filmmuzikanten echter niet. Zodra een productie eenmaal een kaskraker is, zijn zij even populair. Niet voor niets hangt de gemiddelde Indiase videotheek vol met muziekcassettes.

Politiek

Voor de acteurs is een hoger doel weggelegd. Hun afbeeldingen verschijnen op alle mogelijke merchandise. Het is bovendien niet ongebruikelijk dat een hoofdrolspeler na zijn kaskraker in de politiek belandt. De inmiddels overleden acteur Ramachandran was premier van een zuidelijke Indiase deelstaat. Ook zijn opvolger, Jayalalitha Jayaram, was op het filmdoek te bewonderen. Superster Amitabh Bachchan schopte het zelfs tot het Indiase parlement.

Het thema van de Indiase film is bijna zonder uitzondering (onmogelijke) liefde of familiedrama. Indiase jongeren, en vooral ook de Hindoestaanse en Pakistaanse gemeenschap in Nederland, smullen van dit extravagante melodrama. Het merendeel van de Hindoestanen en Pakistanen in Nederland hopen in de films een stukje van hun oorspronkelijke cultuur terug te vinden. Al spreekt van de jonge, meestal derde generatie Hindoestanen in Nederland bijna niemand de taal meer % hoewel die, als resultaat van de Engelse kolonisatie, rijkelijk is gelardeerd met Engelse woorden. De films huren ze dan ook met Engelse ondertiteling, de muziekcassettes met de filmmuziek zijn vooral begrijpelijk doordat het verhaal van de film bekend is.

Amerika

Bovendien, in werkelijkheid is de wereld van Bollywood nauwelijks representatief voor de Indiase cultuur. De oudere personages kleden zich nog traditioneel in sari%s, maar de confectie van de jeugd is een exacte kopie van de laatste trends in Amerika. De huizen waarin de helden vertoeven zouden niet misstaan in The Bold and The Beautiful.

Er rollen dan ook heel wat remakes van Amerikaanse klassiekers van de band in Bombay. Tijdens het programma Bollywood vs Hollywood van het Amsterdamse Filmmuseum, worden zowel het origineel als de Indiase bewerking vertoond. In het Rotterdamse filmhuis Lantaren-Venster gebeurt dat zoveel mogelijk op één middag, zodat de cultuurschok zijn optimale effect heeft. Op het programma staan onder andere Face/Off en diens Indiase versie Aks.

Het origineel, met Nicolas Cage en John Travolta, is eigenlijk al een kruisbestuiving van culturen op zich. Hong Kong-regisseur John Woo importeerde zijn stijl in een harde actiefilm, waarin een FBI-agent en een ongrijpbare terrorist letterlijk van gezicht verwisselen. In de Hindoestaanse versie keert de gedode tegenstander terug als geest. Verder zijn in Lantaren-Venster bewerkingen te zien van Sense and Sensibility, West Side Story, It Happened One Night en A Star Is Born.

Bollywood vs Hollywood, in Lantaren-Venster. Op zondag 9, woensdag 12, vrijdag 14, zondag 16 en woensdag 19 september. De films beginnen afwisselend om 12.00 en 15.00 uur. Voor programma’s in andere bioscopen zie: www.infothuis.nl/filminfo.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.