Indesem schrijft prijsvraag uit

Tijdens Indesem, dat gehouden wordt van 17 tot en met 22 maart, moet de faculteit worden omgetoverd in een wervelend centrum dat aansluit bij het thema ‘Exploring the Darklands’; een verlaten gebouw, vol van mysterie en geheimen. Dit ongecultiveerde landschap vormt het decor voor lezingen, debatten, workshops en tentoonstellingen.

De Indesem-commissie verwacht van alle architectuuropleidingen inzendingen. Samen met buitenlandse kandidaten moet dat honderd studenten opleveren die in maart gaan ‘workshoppen’. Als de winnaar eenmaal bekend is, moet hard gewerkt worden om de inrichting van het gewonnen plan daadwerkelijk te voltooien. Alle materialen moeten via sponsoring binnenkomen. Een jury waarin onder anderen Herman Hertzberger en Laurens-Jan ten Cate maakt in januari de winnaar bekend.

Indesem werd in 1962 voor het eerst gehouden. In 1985 organiseerde Hertzberger het opnieuw ter gelegenheid van het afscheid van Aldo Van Eijk aan de faculteit Bouwkunde. Sindsdien wordt de architectuurmanifestatie elk jaar gehouden. Het ene jaar in Delft, het andere in het buitenland (onder andere in Geneve en Split). Een groot aantal beroemde architecten zal ook in 1996 zorgen voor lezingen en de begeleiding van workshops. Welke dat zijn is nog niet bekend. (R.Z.)

Rico Zweers

De organisatie van Indesem ’96 heeft deze week een prijsvraag uitgeschreven die ervoor moet zorgen dat de faculteit Bouwkunde er over een half jaar oogt als een ‘darkland’. De winnaar van de prijsvraag bepaalt de inrichting van Indesem. De inzending dient tevens als criterium voor deelname.

Rico Zweers