Inclusiviteitsprijs voor TU-student

TU-student Marissa van der Tol heeft de Frank Award gewonnen van het expertisecentrum voor inclusief onderwijs ECIO. Ze kreeg de prijs van 1.000 euro voor haar idee om templates zoals planningen voor vakken toegankelijker te maken voor mensen met een functiebeperking. Volgens Van der Tol kan het onderwijs een stuk inclusiever worden als de kleuren goed zijn voor mensen met een visuele beperking en de tekst gemakkelijk is af te lezen voor de software van mensen die blind zijn. Het helpt ook als de formats ook voor docenten gemakkelijk zijn in het gebruik en docenten deze op tijd klaarzetten voor iedereen.

Vice-rector Rob Mudde was bij de prijsuitreiking aanwezig. Hij zegde toe het prijzengeld te verdubbelen. Met dat geld wil Van der Tol de toegankelijke templates laten maken.

Van der Tol studeert technische wiskunde en heeft fibromyalgie, een lichamelijke beperking waardoor zij chronische pijn heeft aan haar spieren. Zij is lid van de onderwijs- en beleidscommissie van het TU-platform Student Onbeperkt en voorzitter van de landelijke netwerk VN-verdrag handicap, waarvoor ze Tweede Kamerleden adviseert. In maart vertelde Van der Tol in Delta hoe moeilijk het is om te studeren met een functiebeperking en hoe het online onderwijs van de afgelopen jaren voor haar een verademing was. Zij en anderen riepen de TU-gemeenschap op om hybride onderwijs te blijven leveren. (SB)

Hoofdredacteur Saskia Bonger

s.m.bonger@tudelft.nl