Onderwijs

‘Ik word vaak herkend in restaurants’

Voormalig bouwkundestudent Vincent van Dijk schrijft jaarlijks het Food & Fashion-trendrapport, behartigt de belangen van de huiswerkbegeleidingsbranche en test elke avond een ander restaurant. Deze creatieveling verdient zijn geld met leuke dingen doen.

Vincent van Dijk was al aan het afstuderen bij Bouwkunde, maar wilde niet in het ‘arrogante’ architectenwereldje terechtkomen. Hij droomde ervan om leuke creatieve dingen te verzinnen en daar dan ook zijn geld mee te verdienen. Met twee vrienden begon hij daarom het communicatie- en reclamebureau HBMEO, dat staat voor het bureau met een o.

“We zijn begonnen met een telefoon en een computer in een antikraakpand in Scheveningen”, vertelt Van Dijk. “Onze eerste opdracht was een reclamecampagne voor een winkelketen in damesmode. Hierdoor kregen we veel reclameopdrachten voor modemerken.” De timing van de jongens bleek perfect. Door de economische teruggang gingen veel grote bedrijven op zoek naar kleinere, goedkopere en flexibelere reclamebureaus. HBMEO groeide en kreeg veel opdrachten uit allerlei branches zoals van architecten, uitgeverijen, overheidsinstanties, banken en de ict.

Het uitwerken van een concept van een idee naar iets bruikbaars, heeft Van Dijk geleerd bij bouwkunde. “In de reclame loop je feitelijk hetzelfde pad af. Eerst formuleer je een probleemstelling, dan bedenk je en oplossing en vervolgens breng je het in de praktijk.” Zijn bouwkundige achtergrond komt wel vaker goed van pas. Zo ontwerpt hij soms het interieur aansluitend op de huisstijl van een merk.

Om meer kennis van de klant te krijgen besloot het drietal zich te specialiseren op food, fashion en finance. Al drie seizoenen hebben ze ook een food & fashion trendrapport uitgegeven. “We hebben alle kennis daarvoor al in huis omdat we veel samenwerken met stylisten en trendwatchers”, zegt Van Dijk. Zelf is hij de specialist op het gebied van voedsel omdat hij in de avonduren ook nog als restaurantspotter werkt. Voor Specialbite.nl gaat hij elke avond uit eten in kwaliteitsrestaurants, op zoek naar speciale eetplekjes.
Begrafenis

In de beginperiode van HBMEO werkte Van Dijk nog parttime als communicatiemedewerker voor de gemeente Delft. Toen het bedrijf voldoende gegroeid was en hij ervan kon leven, stopte hij met zijn werk bij de gemeente. “Ik word nu nog steeds opgeroepen om mee te werken in het rampencommunicatiecentrum als er iets groots gebeurt in Delft. Ik heb bijvoorbeeld onlangs bij de koninklijke begrafenissen voorlichting gegeven.” De zaken namen zoveel tijd in beslag dat Van Dijk nog maar weinig tijd overhield voor zijn afstuderen. “Uiteindelijk ben ik toch maar gestopt met mijn studie, ik had er gewoon geen zin meer in. Ik heb wel toevallig laatst nog een brief gekregen dat ik mijn bachelordiploma mag komen ophalen.”

De stijlvol ingerichte bedrijfsruimte van HBMEO ligt aan de haven, op een steenworp afstand van het Scheveningse strand. Van hieruit gaan Van Dijk en zijn collega’s met mooi weer regelmatig lunchen bij diverse strandtenten. Uit onvrede over de prijs-kwaliteitverhouding van het eten hebben ze in 2003 de internetsite Zandhap.nl opgericht. Hiervoor hebben ze de hele zomerlang satés getest bij alle strandtenten. “Je merkte dat sommige tenten opeens heel erg hun best gingen doen om een heel bijzondere saté op de kaart te zetten. Maar al die saté elke dag kwam me op den duur de strot uit. Afgelopen zomer hebben we er daarom voor gekozen om ontbijten te testen. Daar zit gelukkig wat meer variatie in.”

Van Dijk weet niet of hij komende zomer weer strandtenten kan gaan testen. “Ik heb gemerkt dat ik steeds vaker word herkend. Het personeel van de Haagse restaurants die ik voor Specialbite.nl bezocht, werkt namelijk ’s zomers in de strandtenten. Mijn foto is op een gegeven moment in omloop gekomen en ik krijg nu steeds vaker allerlei extra hapjes en drankjes aangeboden.”

Tijdens de grote internethype heeft Van Dijk de portalsite Huiswerkbegeleiding.nl opgezet. Deze internetpagina met tal van studietips en adressen van huiswerkinstituten en remedial teachers, is uitgegroeid tot een van de grootste onderwijssites van Nederland en trekt maandelijks zestigduizend bezoekers. “De huiswerkbegeleiding is ontzettend in opkomst doordat de kwaliteit van het onderwijs onvoldoende is. Uit onderzoek blijkt dat veertig procent van de ouders huiswerkbegeleiding overweegt voor hun kind.”

Van Dijk, zelf een ervaren huiswerkbegeleider, duikt hierdoor steeds vaker op in de media als boegbeeld van de huiswerkbegeleidingsbranche. Op dit moment werkt hij mee aan de ontwikkeling van een belangenvereniging en keurmerk voor huiswerkbegeleiders. “Een dergelijk keurmerk is nodig omdat op dit moment iedereen een huiswerkinstituut kan beginnen”, aldus Van Dijk. “We krijgen tegenwoordig elke dag wel een nieuwe aanmelding binnen. Nu controleren we alleen of we niet met een of andere kinderlokker te maken hebben maar er inderdaad sprake is van huiswerkbegeleiding. Met het keurmerk willen we ook graag de kwaliteit van een begeleider of instituut op de site vermelden.”
Beroepspoliticus

Van Dijk studeerde naast bouwkunde een paar jaar politicologie in Leiden. Daarvoor heeft hij stage gelopen bij het Europees Parlement. Hij is ook een tijdje actief geweest voor D66. “Toen ik merkte hoe snel en makkelijk ik daar carriÈre in kon maken wilde ik toch liever eerst een carriÈre in de echte wereld. Ik merkte dat ik altijd nog politicus kon worden als ik dat wilde. Ik zou later nog wel beroepspoliticus willen worden, maar dan wel op Europees niveau.”

Ook droomt Van Dijk ervan om nog eens een echte roman te schrijven. In de beginjaren van het internettijdperk heeft Van Dijk al een ‘internetroman’ geschreven. “Elke week verscheen een hoofdstuk van de roman voor abonnees op het internet. Dit bleek toch niet de handigste format voor een roman. Lezers vonden het niet fijn dat je het alleen maar achter je computerscherm kon lezen en dat ze elke week moesten wachten op het volgende hoofdstuk.” De lezers waren wel zeer enthousiast over het verhaal dat ging over een journalist en fotograaf die elkaar ontmoetten in Parijs. “Ik heb verzoeken gekregen om het verhaal alsnog in boekvorm uit te brengen maar daar heb ik geen zin meer in. Ik schrijf nu liever een nieuw verhaal.”

Met HBMEO doen de drie jongens nog steeds de leuke eigen creatieve projecten, en daarnaast doen ze voor het geld reclamecampagnes voor grote bedrijven. Zo doen geen tv-spotjes omdat ze die maar weinig effectief vinden. “Reclamecampagnes voor grote bedrijven zijn leuk om te doen omdat daar veel geld voor beschikbaar is waardoor je heel veel mogelijkheden hebt”, aldus Van Dijk. Hij wil de namen van zijn klanten niet noemen, maar het zou gaan om een aantal grote banken, een nieuwe wijn en een tijdschrift dat opnieuw in de markt is gezet. “Op dit moment zijn we bezig met een eigen merknaam op de markt te brengen. Het merk ‘Blanko’ wordt in eerste instantie een label voor kleding en later willen we er ook muziek onder uitbrengen. Eigenlijk wordt het gewoon een merknaam waar we van alles aan kunnen hangen.”

Naam: Vincent van Dijk

Leeftijd: 30 jaar

Woonplaats: Den Haag

Studie: Bouwkunde

Verliefd/verloofd/getrouwd: ‘vrijgezellig’

Loopbaan: Tijdens zijn studie startte Van Dijk samen met twee studiegenoten ‘het bureau met een o’ (HBMEO), een communicatie- en reclamebureau. Daarnaast is hij onder andere (mede)oprichter van Huiswerkbegeleiding.nl, Zandhap.nl en recenseert hij restaurants voor Specialbite.nl.

Vincent van Dijk was al aan het afstuderen bij Bouwkunde, maar wilde niet in het ‘arrogante’ architectenwereldje terechtkomen. Hij droomde ervan om leuke creatieve dingen te verzinnen en daar dan ook zijn geld mee te verdienen. Met twee vrienden begon hij daarom het communicatie- en reclamebureau HBMEO, dat staat voor het bureau met een o.

“We zijn begonnen met een telefoon en een computer in een antikraakpand in Scheveningen”, vertelt Van Dijk. “Onze eerste opdracht was een reclamecampagne voor een winkelketen in damesmode. Hierdoor kregen we veel reclameopdrachten voor modemerken.” De timing van de jongens bleek perfect. Door de economische teruggang gingen veel grote bedrijven op zoek naar kleinere, goedkopere en flexibelere reclamebureaus. HBMEO groeide en kreeg veel opdrachten uit allerlei branches zoals van architecten, uitgeverijen, overheidsinstanties, banken en de ict.

Het uitwerken van een concept van een idee naar iets bruikbaars, heeft Van Dijk geleerd bij bouwkunde. “In de reclame loop je feitelijk hetzelfde pad af. Eerst formuleer je een probleemstelling, dan bedenk je en oplossing en vervolgens breng je het in de praktijk.” Zijn bouwkundige achtergrond komt wel vaker goed van pas. Zo ontwerpt hij soms het interieur aansluitend op de huisstijl van een merk.

Om meer kennis van de klant te krijgen besloot het drietal zich te specialiseren op food, fashion en finance. Al drie seizoenen hebben ze ook een food & fashion trendrapport uitgegeven. “We hebben alle kennis daarvoor al in huis omdat we veel samenwerken met stylisten en trendwatchers”, zegt Van Dijk. Zelf is hij de specialist op het gebied van voedsel omdat hij in de avonduren ook nog als restaurantspotter werkt. Voor Specialbite.nl gaat hij elke avond uit eten in kwaliteitsrestaurants, op zoek naar speciale eetplekjes.
Begrafenis

In de beginperiode van HBMEO werkte Van Dijk nog parttime als communicatiemedewerker voor de gemeente Delft. Toen het bedrijf voldoende gegroeid was en hij ervan kon leven, stopte hij met zijn werk bij de gemeente. “Ik word nu nog steeds opgeroepen om mee te werken in het rampencommunicatiecentrum als er iets groots gebeurt in Delft. Ik heb bijvoorbeeld onlangs bij de koninklijke begrafenissen voorlichting gegeven.” De zaken namen zoveel tijd in beslag dat Van Dijk nog maar weinig tijd overhield voor zijn afstuderen. “Uiteindelijk ben ik toch maar gestopt met mijn studie, ik had er gewoon geen zin meer in. Ik heb wel toevallig laatst nog een brief gekregen dat ik mijn bachelordiploma mag komen ophalen.”

De stijlvol ingerichte bedrijfsruimte van HBMEO ligt aan de haven, op een steenworp afstand van het Scheveningse strand. Van hieruit gaan Van Dijk en zijn collega’s met mooi weer regelmatig lunchen bij diverse strandtenten. Uit onvrede over de prijs-kwaliteitverhouding van het eten hebben ze in 2003 de internetsite Zandhap.nl opgericht. Hiervoor hebben ze de hele zomerlang satés getest bij alle strandtenten. “Je merkte dat sommige tenten opeens heel erg hun best gingen doen om een heel bijzondere saté op de kaart te zetten. Maar al die saté elke dag kwam me op den duur de strot uit. Afgelopen zomer hebben we er daarom voor gekozen om ontbijten te testen. Daar zit gelukkig wat meer variatie in.”

Van Dijk weet niet of hij komende zomer weer strandtenten kan gaan testen. “Ik heb gemerkt dat ik steeds vaker word herkend. Het personeel van de Haagse restaurants die ik voor Specialbite.nl bezocht, werkt namelijk ’s zomers in de strandtenten. Mijn foto is op een gegeven moment in omloop gekomen en ik krijg nu steeds vaker allerlei extra hapjes en drankjes aangeboden.”

Tijdens de grote internethype heeft Van Dijk de portalsite Huiswerkbegeleiding.nl opgezet. Deze internetpagina met tal van studietips en adressen van huiswerkinstituten en remedial teachers, is uitgegroeid tot een van de grootste onderwijssites van Nederland en trekt maandelijks zestigduizend bezoekers. “De huiswerkbegeleiding is ontzettend in opkomst doordat de kwaliteit van het onderwijs onvoldoende is. Uit onderzoek blijkt dat veertig procent van de ouders huiswerkbegeleiding overweegt voor hun kind.”

Van Dijk, zelf een ervaren huiswerkbegeleider, duikt hierdoor steeds vaker op in de media als boegbeeld van de huiswerkbegeleidingsbranche. Op dit moment werkt hij mee aan de ontwikkeling van een belangenvereniging en keurmerk voor huiswerkbegeleiders. “Een dergelijk keurmerk is nodig omdat op dit moment iedereen een huiswerkinstituut kan beginnen”, aldus Van Dijk. “We krijgen tegenwoordig elke dag wel een nieuwe aanmelding binnen. Nu controleren we alleen of we niet met een of andere kinderlokker te maken hebben maar er inderdaad sprake is van huiswerkbegeleiding. Met het keurmerk willen we ook graag de kwaliteit van een begeleider of instituut op de site vermelden.”
Beroepspoliticus

Van Dijk studeerde naast bouwkunde een paar jaar politicologie in Leiden. Daarvoor heeft hij stage gelopen bij het Europees Parlement. Hij is ook een tijdje actief geweest voor D66. “Toen ik merkte hoe snel en makkelijk ik daar carriÈre in kon maken wilde ik toch liever eerst een carriÈre in de echte wereld. Ik merkte dat ik altijd nog politicus kon worden als ik dat wilde. Ik zou later nog wel beroepspoliticus willen worden, maar dan wel op Europees niveau.”

Ook droomt Van Dijk ervan om nog eens een echte roman te schrijven. In de beginjaren van het internettijdperk heeft Van Dijk al een ‘internetroman’ geschreven. “Elke week verscheen een hoofdstuk van de roman voor abonnees op het internet. Dit bleek toch niet de handigste format voor een roman. Lezers vonden het niet fijn dat je het alleen maar achter je computerscherm kon lezen en dat ze elke week moesten wachten op het volgende hoofdstuk.” De lezers waren wel zeer enthousiast over het verhaal dat ging over een journalist en fotograaf die elkaar ontmoetten in Parijs. “Ik heb verzoeken gekregen om het verhaal alsnog in boekvorm uit te brengen maar daar heb ik geen zin meer in. Ik schrijf nu liever een nieuw verhaal.”

Met HBMEO doen de drie jongens nog steeds de leuke eigen creatieve projecten, en daarnaast doen ze voor het geld reclamecampagnes voor grote bedrijven. Zo doen geen tv-spotjes omdat ze die maar weinig effectief vinden. “Reclamecampagnes voor grote bedrijven zijn leuk om te doen omdat daar veel geld voor beschikbaar is waardoor je heel veel mogelijkheden hebt”, aldus Van Dijk. Hij wil de namen van zijn klanten niet noemen, maar het zou gaan om een aantal grote banken, een nieuwe wijn en een tijdschrift dat opnieuw in de markt is gezet. “Op dit moment zijn we bezig met een eigen merknaam op de markt te brengen. Het merk ‘Blanko’ wordt in eerste instantie een label voor kleding en later willen we er ook muziek onder uitbrengen. Eigenlijk wordt het gewoon een merknaam waar we van alles aan kunnen hangen.”

Naam: Vincent van Dijk

Leeftijd: 30 jaar

Woonplaats: Den Haag

Studie: Bouwkunde

Verliefd/verloofd/getrouwd: ‘vrijgezellig’

Loopbaan: Tijdens zijn studie startte Van Dijk samen met twee studiegenoten ‘het bureau met een o’ (HBMEO), een communicatie- en reclamebureau. Daarnaast is hij onder andere (mede)oprichter van Huiswerkbegeleiding.nl, Zandhap.nl en recenseert hij restaurants voor Specialbite.nl.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.