Campus

Ik ben alles kwijt

Een 26-jarige medewerker heeft bekend vorige week brand te hebben gesticht in het rekencentrum van de Universiteit Twente. Onderzoeksgegevens, studieboeken en tentamens gingen in rook op.

Schade: 40 tot 50 miljoen euro. Afgelopen maandag was het daardoor nog lastig functioneren aan de UT.

Maandagochtend 25 november. Tussen zwartgeblakerd beton en verbodsborden die waarschuwen voor instortingsgevaar legt een fotograaf het uitgebrande rekencentrum (Twrc) vast. Naast hem staat bewaking. Bij de kantine van het aanpalende Werktuigbouwkunde wordt een ploeg glazenwassers binnengelaten door een bewaker. Sinds de uitslaande brand vorige week woensdag voor naar schatting veertig tot vijftig miljoen euro schade aanrichtte is de beveiling op het UT-terrein aangescherpt.

Een 26-jarige medewerker die afgelopen vrijdag werd aangehouden toen hij met benzine brand stichtte in het gebouw van Informatica heeft de brandstichting in het rekencentrum inmiddels bekend. Afgelopen maandagochtend was dat nog geen nieuws. Desondanks twijfelden weinigen aan de oorzaak.

,,Aangestoken”, zegt UT’er Harmen Kromdijk resoluut in de kantine van Werktuigbouwkunde. In die kantine werden op de dag van de brand geëvacueerde medewerkers opgevangen. ,,Enschede heeft iets met pyromanen”, vertelt de student. ,,Er wordt hier wel vaker iets in de fik gestoken.” Kromdijk kan erover meepraten. Zijn studentenhuis stond in een rijtje van zes dat dit voorjaar volledig uitbrandde door toedoen van een pyromaan.

UT-student Roel Idema denkt er vanachter de ontbijttafel in zijn studentenhuis op de campus weinig anders over. Idema ondervindt behoorlijk veel hinder van het ontbreken van het rekencentrum. ,,Ik heb deze week een tentamen waarvan op dit moment nog niemand weet waar het wordt gegeven.” Op het terras van een aangrenzend studentenhuis rookt Merijn van der Zee een sigaret. ,,Ik heb er niet veel last van gehad. De verbindingen waren vrij snel hersteld. Alleen werden mijn tentamens afgelast.”

Hectisch

Er zijn echter schrijnender gevallen. Wiskundestudent Pim Lindner: ,,Mijn broertjes verslag is verbrand. De back-up schijnt van 10 november te zijn, dus hij is het ook echt kwijt. Verder ken ik studenten van wie pas gemaakte wiskundetentamens zijn verbrand.” De studenten hebben vooral te lijden onder de gebrekkige informatievoorziening. Kaspar Roos: ,,Teletops ligt eruit. Dat is wat bij jullie Blackboard heet. Zonder Teletops weten veel studenten niet waar en wanneer ze hun tentamen hebben.” Zelf heeft de bestuurskundestudent geen tentamens, hij hoopt vooral dat zijn e-mails bewaard zijn gebleven.

Om zo veel mogelijk vragen te kunnen beantwoorden heeft de UT een informatiebalie opgericht in het gebouw voor Toegepaste Onderwijskunde. ,,Het is hier behoorlijk hectisch”, verzucht baliemedewerkster Jeanet Luyerink. ,,De meeste vragen gaan over tentamens of colleges die zijn verplaatst en over ingeleverde verslagen en tentamens die mogelijk zijn verbrand.” En wat te doen wanneer verlies het geval lijkt? Luyerink: ,,Dan bel ik de docent en vraag of hij de tentamens niet toevallig heeft meegenomen naar huis of al in de computer heeft ingevoerd. Wanneer cijfers al waren ingevoerd gaan we ervan uit dat die gegevens worden achterhaald met de back-up. Wanneer verslagen onbeoordeeld zijn verbrand moet de student het werk nogmaals inleveren. Mocht dat onmogelijk zijn, dan beslist de examencommissie.”

Alles kwijt

De grootste klappen vielen in de hoek van medewerkers. In veel gebouwen is het werk inmiddels hervat en hangen bordjes met de geruststellende mededeling: ‘De meeste netwerkdiensten zijn weer operationeel, zoals e-mail, inbellen (kabel, Adsl) %’ Maar voor medewerkers die kantoor hielden in de uitgebrande A- of D-vleugel van het rekencentrum is nog geen vervangende werkruimte. Een tiental van hen werkt tijdelijk in een donkere computerzaal pal naast de informatiebalie van Toegepaste Onderwijskunde.

Joyce Karreman werkte in het uitgebrande gebouw aan haar promotieonderzoek. Op de vraag hoeveel ze kwijt is geraakt, wordt ze even stil: ,,Nou eh, alles. Ik ben alles kwijt. Het is echt erg. Niet alleen mijn onderzoekresultaten zijn weg, maar ook boeken die in mijn kamer stonden.” Over ongeveer een jaar zou ze promoveren. ,,Dat is nu nog maar de vraag. Ik kan op dit moment namelijk weinig doen. Het is te hopen dat de back-up goed is, dan ben ik misschien maar een week of twee aan werk kwijt.”

Collega Wendy Tollenaar typt een vragenlijst voor studenten communicatiewetenschappen. Tollenaar: ,,Het is tentamentijd en het afnemen van tentamens gaat gewoon door. Ik ben nu vragen aan het bedenken voor komende vrijdag, gebaseerd op een syllabus die ik nog thuis had liggen.”

Kapster Ine Valkenburg zag één van haar klanten halverwege de knipbeurt naar kantoor rennen om zo veel mogelijk te redden. De eigenaresse van campuskapsalon de Barreboks is een van de weinige medewerkers die op de rookontwikkeling na nauwelijks te lijden heeft gehad van de brand. ,,Ik knip nu eenmaal niet computergestuurd”, grinnikt ze.

Leren van Twente

”Vreselijk”, noemt drs. Beatrijs Weimar, informatiemanager van de TU Delft, de brand in de Universiteit Twente. Voor Delft vormt de brand aanleiding om nog eens kritisch te kijken naar de eigen procedures en scenario’s om een dergelijke calamiteit te voorkomen of, als dat niet lukt, de gevolgen op te vangen.

Weimar: ,,Elk netwerk is kwetsbaar bij grote calamiteiten. Maar of de gebruikers er hinder van ondervinden, hangt sterk af van de voorzieningen die getroffen zijn. Zo is de backbone van het TUD-netwerk grotendeels dubbel uitgevoerd. Op die manier kan het netwerk bij het uitvallen van één van de knooppunten toch blijven functioneren: alleen gebouwen die uitsluitend verbonden zijn met het knooppunt dat is uitgevallen, verliezen hun netwerkaansluiting.” Hetzelfde principe moet ervoor zorgen netwerkdiensten zoals de aansluiting op internet en e-mail bij calamiteiten ook niet volledig uitvallen.

,,Brand in de centrale computerruimte van DTO is waarschijnlijk het worst case scenario, zegt Weimar. De schade zou aanzienlijk zijn en het zou minimaal enkele dagen duren voor deze is hersteld.”

Een 26-jarige medewerker heeft bekend vorige week brand te hebben gesticht in het rekencentrum van de Universiteit Twente. Onderzoeksgegevens, studieboeken en tentamens gingen in rook op. Schade: 40 tot 50 miljoen euro. Afgelopen maandag was het daardoor nog lastig functioneren aan de UT.

Maandagochtend 25 november. Tussen zwartgeblakerd beton en verbodsborden die waarschuwen voor instortingsgevaar legt een fotograaf het uitgebrande rekencentrum (Twrc) vast. Naast hem staat bewaking. Bij de kantine van het aanpalende Werktuigbouwkunde wordt een ploeg glazenwassers binnengelaten door een bewaker. Sinds de uitslaande brand vorige week woensdag voor naar schatting veertig tot vijftig miljoen euro schade aanrichtte is de beveiling op het UT-terrein aangescherpt.

Een 26-jarige medewerker die afgelopen vrijdag werd aangehouden toen hij met benzine brand stichtte in het gebouw van Informatica heeft de brandstichting in het rekencentrum inmiddels bekend. Afgelopen maandagochtend was dat nog geen nieuws. Desondanks twijfelden weinigen aan de oorzaak.

,,Aangestoken”, zegt UT’er Harmen Kromdijk resoluut in de kantine van Werktuigbouwkunde. In die kantine werden op de dag van de brand geëvacueerde medewerkers opgevangen. ,,Enschede heeft iets met pyromanen”, vertelt de student. ,,Er wordt hier wel vaker iets in de fik gestoken.” Kromdijk kan erover meepraten. Zijn studentenhuis stond in een rijtje van zes dat dit voorjaar volledig uitbrandde door toedoen van een pyromaan.

UT-student Roel Idema denkt er vanachter de ontbijttafel in zijn studentenhuis op de campus weinig anders over. Idema ondervindt behoorlijk veel hinder van het ontbreken van het rekencentrum. ,,Ik heb deze week een tentamen waarvan op dit moment nog niemand weet waar het wordt gegeven.” Op het terras van een aangrenzend studentenhuis rookt Merijn van der Zee een sigaret. ,,Ik heb er niet veel last van gehad. De verbindingen waren vrij snel hersteld. Alleen werden mijn tentamens afgelast.”

Hectisch

Er zijn echter schrijnender gevallen. Wiskundestudent Pim Lindner: ,,Mijn broertjes verslag is verbrand. De back-up schijnt van 10 november te zijn, dus hij is het ook echt kwijt. Verder ken ik studenten van wie pas gemaakte wiskundetentamens zijn verbrand.” De studenten hebben vooral te lijden onder de gebrekkige informatievoorziening. Kaspar Roos: ,,Teletops ligt eruit. Dat is wat bij jullie Blackboard heet. Zonder Teletops weten veel studenten niet waar en wanneer ze hun tentamen hebben.” Zelf heeft de bestuurskundestudent geen tentamens, hij hoopt vooral dat zijn e-mails bewaard zijn gebleven.

Om zo veel mogelijk vragen te kunnen beantwoorden heeft de UT een informatiebalie opgericht in het gebouw voor Toegepaste Onderwijskunde. ,,Het is hier behoorlijk hectisch”, verzucht baliemedewerkster Jeanet Luyerink. ,,De meeste vragen gaan over tentamens of colleges die zijn verplaatst en over ingeleverde verslagen en tentamens die mogelijk zijn verbrand.” En wat te doen wanneer verlies het geval lijkt? Luyerink: ,,Dan bel ik de docent en vraag of hij de tentamens niet toevallig heeft meegenomen naar huis of al in de computer heeft ingevoerd. Wanneer cijfers al waren ingevoerd gaan we ervan uit dat die gegevens worden achterhaald met de back-up. Wanneer verslagen onbeoordeeld zijn verbrand moet de student het werk nogmaals inleveren. Mocht dat onmogelijk zijn, dan beslist de examencommissie.”

Alles kwijt

De grootste klappen vielen in de hoek van medewerkers. In veel gebouwen is het werk inmiddels hervat en hangen bordjes met de geruststellende mededeling: ‘De meeste netwerkdiensten zijn weer operationeel, zoals e-mail, inbellen (kabel, Adsl) %’ Maar voor medewerkers die kantoor hielden in de uitgebrande A- of D-vleugel van het rekencentrum is nog geen vervangende werkruimte. Een tiental van hen werkt tijdelijk in een donkere computerzaal pal naast de informatiebalie van Toegepaste Onderwijskunde.

Joyce Karreman werkte in het uitgebrande gebouw aan haar promotieonderzoek. Op de vraag hoeveel ze kwijt is geraakt, wordt ze even stil: ,,Nou eh, alles. Ik ben alles kwijt. Het is echt erg. Niet alleen mijn onderzoekresultaten zijn weg, maar ook boeken die in mijn kamer stonden.” Over ongeveer een jaar zou ze promoveren. ,,Dat is nu nog maar de vraag. Ik kan op dit moment namelijk weinig doen. Het is te hopen dat de back-up goed is, dan ben ik misschien maar een week of twee aan werk kwijt.”

Collega Wendy Tollenaar typt een vragenlijst voor studenten communicatiewetenschappen. Tollenaar: ,,Het is tentamentijd en het afnemen van tentamens gaat gewoon door. Ik ben nu vragen aan het bedenken voor komende vrijdag, gebaseerd op een syllabus die ik nog thuis had liggen.”

Kapster Ine Valkenburg zag één van haar klanten halverwege de knipbeurt naar kantoor rennen om zo veel mogelijk te redden. De eigenaresse van campuskapsalon de Barreboks is een van de weinige medewerkers die op de rookontwikkeling na nauwelijks te lijden heeft gehad van de brand. ,,Ik knip nu eenmaal niet computergestuurd”, grinnikt ze.

Leren van Twente

”Vreselijk”, noemt drs. Beatrijs Weimar, informatiemanager van de TU Delft, de brand in de Universiteit Twente. Voor Delft vormt de brand aanleiding om nog eens kritisch te kijken naar de eigen procedures en scenario’s om een dergelijke calamiteit te voorkomen of, als dat niet lukt, de gevolgen op te vangen.

Weimar: ,,Elk netwerk is kwetsbaar bij grote calamiteiten. Maar of de gebruikers er hinder van ondervinden, hangt sterk af van de voorzieningen die getroffen zijn. Zo is de backbone van het TUD-netwerk grotendeels dubbel uitgevoerd. Op die manier kan het netwerk bij het uitvallen van één van de knooppunten toch blijven functioneren: alleen gebouwen die uitsluitend verbonden zijn met het knooppunt dat is uitgevallen, verliezen hun netwerkaansluiting.” Hetzelfde principe moet ervoor zorgen netwerkdiensten zoals de aansluiting op internet en e-mail bij calamiteiten ook niet volledig uitvallen.

,,Brand in de centrale computerruimte van DTO is waarschijnlijk het worst case scenario, zegt Weimar. De schade zou aanzienlijk zijn en het zou minimaal enkele dagen duren voor deze is hersteld.”

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.