Iets met Mohammed in de woestijn

En daar valt voor de Nederlandse studenten nog heel wat van te leren.

Voor de Palestijnse vierdejaars civielstudent Mohamed Shatou (23), is Ramadan een maand om te bidden en spiritueel bezig te zijn. Hij ziet de Ramadan als een periode van ‘innerlijke reflectie, aanbidding van God en zelfbeheersing’. Volgens Monika Indriasari, die werkt aan haar eindproject bij Bouwkunde, voldoen moslims tijdens de Ramadan aan hun verplichtingen tegenover de islamitische God, ,,en hopen ze dat ze ervoor worden beloond”.

Voor Al Baghdadi, een Syrische MSc-student die ook bouwkunde doet, is de Ramadan tegelijkertijd een plezierig sociaal gebeuren. Vrienden en familie komen na zonsondergang bijeen om te eten en te drinken. Hierdoor worden de familiebanden weer eens aangehaald.

Al Baghadi, Indriasari en Shatou zeggen geen moeite te hebben met het vasten. Ook vinden ze het absoluut niet extreem om een maand lang overdag niets te eten en drinken. ,,Veel studenten eten overdag weinig. Ze drinken liever koffie”, zegt Shatou.

De studenten vinden dat vasten een kwestie is van discipline en gewenning. Een onplezierig neveneffect, zoals een slechte adem, deert hen niet. Volgens Al Baghdadi voorkomt ’s morgens eten een mondgeur, en Shatou poetst ’s morgens extra goed zijn tanden om zijn adem fris te houden.

Een consequentie van vasten is dat je aan het eind van de dag niet veel energie meer hebt. Toch willen de vastende studenten geen speciale behandeling van de TU, al is dat in veel moslimlanden wel gebruikelijk. Daar zijn schooldagen korter en krijgen studenten de eerste dagen van de Ramadan vrijaf. Indriasari moet vaak aan Nederlanders uitleggen waarom ze vast en hoe ze het volhoudt. ,,Nederlandse mensen zijn erg begripvol. Niemand heeft er ooit een probleem van gemaakt dat ik ruimte nodig heb om mijn religie uit te oefenen.”

Toch weten veel Nederlandse studenten niet waar de Ramadan daadwerkelijk om draait. ,,Ramadan, dat is toch een islamitische feestdag?” zegt Maarten Vaandragen, vierdejaars werktuigbouwkunde. ,,Iets met Mohammed in de woestijn?” Medestudent Taeke Westerdijk neemt het over: ,,Moslims vasten als boetedoening. Net zoals de katholieken aan boetedoening moeten doen, alleen doen die het meestal niet, ze vieren alleen carnaval.” Wel weet hij dat zwangerschap vrouwen ontheft van de plicht te vasten.

Maar niet alleen zwangere vrouwen doen vaak niet mee aan de Ramadan, ook zieken en menstruerende vrouwen kunnen ervoor kiezen niet te vasten. Zij mogen de vastendagen later in het jaar inhalen, uiterlijk voor het begin van de volgende Ramadan. Lukt dat ook niet, bijvoorbeeld door langdurige ziekte, dan zullen ze voor elke gemiste dag tenminste één arme moeten voeden. Tijdens de Ramadan is het overdag ook niet toegestaan medicijnen te slikken. Intraveneuze toediening van medicijnen mag wel.

Gianluca Tanda zegt eerlijk vrijwel niets van de Ramadan te weten. ,,Ik ben een christen”, is zijn verweer.

De Ramadan eindigt dit jaar op 24 november met het jaarlijkse Suikerfeest. Tot die tijd zullen de meeste moslimstudenten nog rustig aan doen. (NA/CvdB)

De Ramadan combineren met studeren is zo makkelijk nog niet. Drie moslimstudenten die momenteel van zonsopgang tot zonsondergang vasten, vertellen. En daar valt voor de Nederlandse studenten nog heel wat van te leren.