Iets meer opleidingen met fixus

De lijst van universitaire bacheloropleidingen met een beperkt aantal eerstejaars is komend studiejaar langer dan vorig dit jaar. Er gaan er drie af en er komen er vijf bij. Dit jaar stonden er 59 fixusopleidingen op de lijst en dat worden er 61. Nieuw is bijvoorbeeld de opleiding politicologie van de Universiteit van Amsterdam. Die had eigenlijk alleen de toestroom van internationale studenten willen beperken, maar dat is wettelijk nog niet mogelijk. De nieuwe fixus geldt dus voor buitenlandse én Nederlandse studenten.

Andere nieuwkomers op de lijst zijn de bèta-opleidingen biomedische wetenschappen van de Universiteit Maastricht, farmacie van de Rijksuniversiteit Groningen en computer science en gezondheid & leven van de Vrije Universiteit Amsterdam. Opgeheven zijn de numeri fixi bij de opleiding artificial intelligence in Nijmegen, biofarmaceutische wetenschappen in Leiden en industrial design in Eindhoven.

Bouwkunde is een van de zes TU-bachelors met een numerus fixus. (Foto: Justyna Botor)

De TU Delft heeft net als dit collegejaar zes bacheloropleidingen met een numerus fixus. De aantallen kunnen wel wisselen. Zo liet bouwkunde dit collegejaar maximaal 400 studenten toe. Dat worden er komend jaar 450. Ook technische informatica laat komend studiejaar 50 studenten meer toe dan dit jaar; van 500 naar 550. Industrieel ontwerpen (350), klinische technologie (100), luchtvaart- en ruimtevaarttechniek (440) en nanobiologie (120) blijven gelijk. (HOP, HC)

Hoofdredacteur Saskia Bonger

s.m.bonger@tudelft.nl