Wetenschap

Ict-management in Kenia is ongestructureerd

Boven zijn bureau hangt een velletje papier met achttien fotootjes van Máxima. Dr. Gregory Wanyembi is een grote fan van haar. ,,Ik denk dat ze een erg goede koningin voor Holland zal zijn.” Toch kan onze schattige kroonprinses hem niet weerhouden terug te gaan naar zijn land. Vandaag vertrekt Wanyembi naar Kenia, terwijl hij eergisteren nog zijn proefschrift ‘Improving ict management in Public Universities in Kenya‘ verdedigde.

Wanyembi onderzocht de huidige ict-situatie aan drie publieke universiteiten in Kenia, waar een sterk groeiende vraag naar de technologie heerst. ,,Als ik met mensen stond te praten zag ik het probleem meestal meteen. Een van de universiteiten had bijvoorbeeld van een Amerikaanse instelling 24 printers gekregen. Een voor een gingen ze stuk. De betrokken ambtenaar had geen andere keus dan de printers opslaan in zijn eigen kantoor. Die printers lagen daar maar werkloos, terwijl personeel en studenten voor wie ze eigenlijk waren bedoeld een kamer verderop schreeuwden om printers.”

Het probleem ligt niet bij de apparatuur die niet het modernste van het modernste is, vindt Wanyembi. ,,Degenen die de printers geven, zouden de universiteit ook moeten ondersteunen. Zodat iemand weet hoe we de spullen kunnen onderhouden en repareren als ze stuk gaan.”

Reputatie

Vijftien jaar geleden werd computertechnologie in Keniaanse universiteiten en bedrijven geïntroduceerd. Met deze technologie groeide ook een hoge vraag naar mensen die verstand hebben van computers, netwerken en infrastructuur; kennis die nauwelijks iemand in Kenia heeft. Zowel bedrijven als universiteiten misten goed management om dit probleem aan te pakken.

Wanyembi wilde deze situatie op Keniaanse universiteiten verbeteren. Hij kreeg de kans daartoe via een beurs die hij van MHO kreeg, een Nederlandse organisatie die samenwerking in hoger onderwijs tussen Holland en derdewereldlanden promoot en ondersteunt. Daarmee kon hij in Delft bij de faculteit Informatietechnologie en -Systemen aan de slag. Jarenlang reisde hij heen en weer tussen Nairobi en Delft. In Kenia verzamelde hij data, in Delft ontwikkelde Wanyembi het model.

Zijn model helpt universiteiten om hun ict meer effectief en efficiënt te managen dan dat ze tot nu toe deden. Het model omvat vier stappen, beginnend met het registeren van het probleem. Het eindigt met de transformatie naar een oplossing voor het ict-probleem in de toekomst. Bestaande westerse modellen zouden voor deKeniaanse omstandigheden niet passen, vanwege het geldgebrek waar Kenia mee kampt en de andere geografische situatie dan in het westen.

Naast een ict-managementmodel ontwikkelde Wanyembi een programma dat universiteiten als hulpmiddel kunnen gebruiken bij hun aanpak van hun ict-managementproblemen. Wanyembi hoopt dat er uiteindelijk meer uniformiteit ontstaat tussen de universiteiten wat ict-management betreft. ,,In de afwezigheid van een model of een standaard om daar je beleid op te baseren, volgt elk instituut zijn eigen weg. Dit is wat er nu gebeurt in Keniaanse universiteiten.”

Zodra Wanyembi in Kenia terug is zal hij een workshop geven aan de Moi-universiteit, waar hij gaat doceren en onderzoek zal doen naar ict. ,,Ik zal de managers van de universiteit het model en mijn programma demonstreren. Daarmee kunnen ze hun eigen ict-situatie kwalificeren en verbeteren.” Wanyembi hoopt dat met zijn werk universiteiten bewust worden van hun slechte ict-management. ,,Als ze eenmaal mijn model accepteren en gebruiken, verwacht ik een gestructureerde aanpak van ict-management in Kenia”, zegt Wanyembi.

Sterker

Wanyembi wil ook andere Afrikaanse landen interesseren met zijn aanpak. Met name Tanzania en Uganda, omdat deze landen sinds vorig jaar de East African Community (EAC) vormen: een Afrikaanse variant op de Europese Unie. ,,Ik wil een onderzoeksgroep vormen en uitzoeken hoe wij ict kunnen gebruiken voor economische en sociale ontwikkelingen. We leven immers in een derdewereldland en we willen allemaal onze levensstandaard verbeteren. Ik hoop dat ik daar op deze manier aan kan bijdragen met mijn werk. Dat is wat me motiveert. Daarnaast staan drie landen sterker dan een. We ervaren dezelfde problemen. Met mijn proefschrift hoop ik dat ik een gedeelte van de oplossing heb. Die wil ik met iedereen delen. Ik kan alleen niet de hele oplossing aandragen. Terwijl die wel ergens in de wereld is. Mensen van de EAC zouden daar naar op zoek moeten gaan, terugkomen met oplossingen en die met elkaar delen. Zodat we op een dag de complete oplossing hebben.”

In Kenia is er een sterk groeiende vraag naar informatie- en communicatietechnologie (ict). Mensen, middelen en management ontbreken echter om iets te kunnen doen. Gregory Wanyembi ontwikkelde een managementmodel voor de ict-chaos in Kenia. ,,Ik heb een stukje van de oplossing.”

Reputatie

Sterker