IBG voorziet problemen invoering prestatiebeurs

De IBG verwacht met name problemen met de aanpassing van de computers die de studiefinanciering aan de studenten berekenen. Deze aanpassing is pas in juli klaar. Een ,,bijzonder kritieke” situatie, schrijft de IBG. Daardoor zullen studenten een beurs ontvangen in plaats van een voorwaardelijke lening. ,,Een onjuiste toekenning”, vindt de IBG. Later moet die worden teruggedraaid. ,,Dit kan het indienen van aanzienlijke aantallen bezwaarschriften tot gevolg hebben”, waarschuwt de IBG in de zogenaamde uitvoeringstoets, een onderzoek naar de uitvoerbaarheid van nieuwe regels voor studiefinanciering.

Minister Ritzen maakte deze vertrouwelijke toets dinsdag openbaar. CDA-kamerlid Lansink had daar vorige week sterk op aangedrongen.
Fouten

In de toets doet de IBG zeer somber over de snelle invoering van de prestatiebeurs. Uiteindelijk acht de IBG die wel mogelijk, maar dan wel met de aantekening dat de nodige fouten gemaakt zullen worden door de grote druk om alles op tijd klaar te hebben. Dat zal volgens de IBG leiden tot meer klachten van studenten, juridische procedures en problemen voor de medewerkers van de Steunpunten studiefinanciering. Verwacht wordt dat studenten de deuren daar zullen platlopen, en dat de telefonische bereikbaarheid ,,onder een aanvaardbaar minimum” komt te liggen. ,,Adequate voorlichting is niet mogelijk”, aldus de IBG.

Minister Ritzen meent echter dat de problemen kunnen worden opgevangen. Hij stelt in elk geval twintig extra voorlichters aan bij de Steunpunten. Ook wordt de eerste lichting prestatie-studenten bij voorbaat gewaarschuwd dat hun ‘beurs’ eigenlijk een ‘lening’ is.

Ritzen verwees vorige week reeds naar een rapport van onderzoeksbureau Berenschot, dat de toets van de IBG nog eens heeft beoordeeld. Berenschot concludeert dat de IBG, om tactische redenen, heeft overdreven. De computers kunnen volgens Berenschot op tijd worden aangepast. Wel is het ,,zeer wenselijk” dat de komende tijd de studiefinanciering niet weer wordt veranderd. (HOP/P.E.)

Pieter Evelein

De Informatie Beheer Groep (IBG) verwacht ernstige problemen bij de ,,geforceerde invoering” van de prestatiebeurs in september van dit jaar. Volgens minister Ritzen is de invoering ,,alles afwegend acceptabel”. De Tweede Kamer volgde hem daarin begin deze week, voorafgaand aan een debat over de kwestie.

Fouten

Pieter Evelein