Studentenleven
Studentenhuisvesting

Huurders Duwo wachten nog op eindafrekening 2022 (en 2023)

Bewoners van zo’n twintig Delftse Duwo-complexen wachten al maanden op de afrekening van de servicekosten van 2022 en 2023. Een definitieve nota ligt voorlopig nog niet op de mat, de huisvester biedt excuses aan.

(Foto: Justyna Botor)

Translation in progress

Technische problemen en extra werk dat de energiecrisis met zich meebracht, zorgen voor vertraging in de afrekening van de servicekosten – dit zijn onder andere energiekosten en kosten voor gebouwbeheer.

Bij bewoners leidt het tot frustratie. Zo ook bij TU-student Jonathan (achternaam bekend bij redactie). “Het afgelopen jaar was een spannende tijd met stijgende energieprijzen, ik wil graag weten waar ik aan toe ben. Krijg ik geld terug of moet ik betalen?”

In een schriftelijke reactie zegt een Duwo-woordvoerder daar voorlopig geen uitsluitsel over te kunnen geven. “We communiceren nu een streefdatum van 31 maart voor de laatste afrekeningen, maar kunnen dit niet garanderen. We beseffen dat bewoners die nog geen afrekening hebben gekregen, al veel te lang wachten. Dat spijt ons.”

Energiecrisis

De reden voor de vertraging betreft een samenloop van omstandigheden, aldus Duwo. Zo zorgden technische problemen bij de invoer van een nieuw computersysteem onverwacht voor veel werk. “Data die voorheen automatisch werden geregistreerd, zoals de meetgegevens van verschillende wooncomplexen, moesten we handmatig invoeren.”

Ook de inspanningen van Duwo om de energiekosten voor hun huurders te verlagen, kostten tijd. Zo overtuigde de huisvester de overheid ervan studenten energiecompensatie voor blokverwarming read-more-closed te geven. Hiervoor moest Duwo zo’n duizend aparte aanvragen bij de rijksoverheid indienen. “Ook hebben we onze bewoners geholpen met een eenmalige uitkering als tegemoetkoming. Dit alles zorgde voor extra werk bij betreffende collega’s waardoor we niet op tijd toekwamen aan de afrekening van 2022.”

Bijbetalen

Bewoners hoeven zich volgens Duwo geen zorgen te maken over een forse naheffing. “De energiekosten in 2022 waren van voor de energiecrisis, dus de afrekening wordt – bij normaal verbruik in dat jaar – niet anders dan de jaren daarvoor.”

Datzelfde geldt voor de afrekening van 2023. “In verband met de stijgende energiekosten is eind 2022 besloten om de maandelijkse servicekosten per 1 januari te verhogen. Hiermee hebben we onze bewoners kunnen beschermen tegen een grote klap door de prijsstijgingen.”

Jonathan is blij dat te horen dat de eindafrekening volgens Duwo zal meevallen. Wel vindt hij de informatievoorziening van Duwo beter kan. “Tot nu toe wisten we alleen dat het door technische problemen langer zou duren, maar hadden we geen idee hoe hoog de rekening zou zijn. Terwijl we ons daar juist zorgen over maken. Wat dat betreft lijkt het Duwo – met alle goede bedoelingen – niet te lukken zich in hun huurders te verplaatsen.”

Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl