Ana Bucur, 22, Romania, computer science and track information architecture (faculty of Electrical Engineering, Mathematics and Computer Science)

"For me being online means an easy way to access information.

I usually spend three hours a day on internet. The first thing I do when I go online is listen to music, and then do my regular assignments, like research for assessing scientific papers or participating in virtual workshops for various projects. I also keep an online eye on the current job market evolution and regional economic development. Being online isn’t a big part of my personal life, though, as I prefer one-to-one interaction with friends, but it is a big part of my professional life. My whole professional life is based on online activities, which involves regularly browsing Google Scholar in search of scientific papers related to my studies. Other online activities include listening to music. Some of my favourite songs are by Romanian singers, like Edward Maya, Inna, Jay Ko and Anya which I listen to via YouTube. I use the BBC and Al Jazeera to keep myself updated about the latest news. Family Guy is the one TV show I watch regularly online for entertainment. Beyond that, there was one incident which happened to me online that was kind of funny: I met some people online who wanted to sell me a kitten, as I was looking for one, but it turned out they were using the privacy of internet to create a fake pet delivery agency that asked for money in a bank account in order to send you a pet that didn’t exist. In the end I searched online about the agency and found out it was a fraud.”

De TU kent deze week al 25 procent meer vooraanmeldingen dan vorig jaar rond deze tijd. Het betreft 3304 aanmelders tegenover 2649 vorig jaar. Daar zitten nu echter ook 250 internationale studenten bij die vorig jaar niet werden meegeteld.
Vlak voor de zomervakantie bleek dat het college van bestuur zich zorgen maakt over de gevolgen hiervan voor de onderwijskwaliteit en de belasting van docenten. De term numerus fixus viel zelfs tijdens een vergadering met de ondernemingsraad.
De studentenraad vindt dat het college eerst moet kijken naar capaciteitsuitbreiding. Alleen als die niet meer mogelijk is en de onderwijskwaliteit van onacceptabel niveau wordt, mag de TU per opleiding nadenken over instroombeperking. En dan alleen tijdelijk omdat limitering volgens de studenten ‘in schril contrast staat tot de maatschappelijke schreeuw om ingenieurs’.
De studentenraad vraagt het college selectiemogelijkheden voor toelating te onderzoeken. Het college zou daarbij moeten inzetten op studenten die de dertig studiepunten voor het bindend studieadvies zouden kunnen halen.
Het college liet de studentenraad vorige week weten dat een numerus fixus een uiterste redmiddel is. “We willen een numerus fixus echt voorkomen”, zei collegelid Paul Rullmann. Instellingen moeten trouwens voor 1 juni aangeven of ze een fixus willen.
Rullmann heeft de indruk dat er nu voldoende capaciteit is met de oplevering van ‘onderwijsgebouw zuid’, naast Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek (L&R). Dat is volgens onderwijsdirecteur Aldert Kamp dé redding voor L&R. “Zonder dat gebouw waren we helemaal verdronken.”
“Maar als het zo doorgaat”, zegt Rullmann, “zitten we boven het scenario dat wij twee jaar geleden als heftigst hadden geschetst.” Om die reden wil het college vóór 1 januari in beeld hebben of de TU toekomstige groei nog aankan. “We zijn er serieus mee bezig.”