Hoogleraren IO managen alleen nog maar

Het hooglerarentekort bij industrieel ontwerpen laat zich al voelen in het onderwijs, aldus Chris van den Berg, student-lid van het opleidingsbestuur.

/strong>

,,Universitaire hoofddocenten zitten hier de examencommissies voor, hoogleraren hebben daar geen tijd voor.” Chris van den Berg ziet het onderwijs bij industrieel ontwerpen lijden onder het acute gebrek aan hoogleraren. Van de veertien voltijds hoogleraren bij IO zijn er volgend jaar nog maar vijf over, becijferde opleidingsdirecteur prof.ir. Jan Jacobs vorige week in Delta.

De vervulling van vacatures verloopt uitermate traag, mede door de hogere eisen die het college van bestuur aan kandidaten stelt. Volgens Chris van den Berg is de nood bij de afdeling industrial design het hoogst. De hoogleraren daar houden zich voornamelijk met managementtaken bezig % zoals het lidmaatschap van benoemingscommissies. Aan onderwijs en onderzoek komen ze nauwelijks meer toe. Ook onder het niveau van de hoogleraren zijn er problemen, schetst Van den Berg. ,,In alle geledingen van de staf kampen we met een personeelstekort.” Klagende studenten hebben hij en Marcelle van Beusekom, commissaris onderwijs van studievereniging ID, nog niet langs gehad. ,,Maar voor er echt colleges uitvallen, is er natuurlijk al heel wat gebeurd. Studenten klagen wel over de capaciteit bij keuzevakken, en dat heeft natuurlijk ook met personeelstekort te maken”, aldus Van den Berg. Het opleidingsbestuur kan voorlopig niet veel meer doen dan decaan Dalmijn ‘achter de broek zitten’ om het college tot grotere soepelheid te bewegen, zegt hij.