Hoe een tweet de koers van Delft Hyperloop bepaalde

Het Delft Hyperloop team kiest dit jaar voor een flexibel ontwerp. Een tweet van Hyperloop-bedenker Elon Musk speelde bij die keuze een hoofdrol.

Het Delft Hyperloop team bestaat uit studenten van bijna alle faculteiten. (Foto: Delft Hyperloop)

Een teampresentatie en een indruk van de nieuwe Hyperloop-pod. Dat staat de bezoekers van de Kunsthal in Rotterdam donderdag te wachten tijdens de teampresentatie van de Delft Hyperloop.
De 33 TU-studenten die samen het vierde Delft Hyperloop team vormen, zijn al in september 2019 begonnen en de nadruk van hun ontwerp ligt dit jaar op flexibiliteit.
De reden? Niet alleen ligt de datum van de volgende SpaceX Hyperloop Pod Competition niet vast, ook de eisen zijn onduidelijk. Deze tweet van Hyperloop-bedenker Elon Musk zorgde daarvoor:
tweet_elonmusk.JPG

Een tien kilometer lange buis met een bocht erin is heel wat anders dan de één kilometer lange rechte buis die tot nu toe gebruikelijk was. Teamlid Romee Postma vertelt dat de deelnemende teams met elkaar hebben afgesproken toch maar uit te gaan van de oude buis, totdat wellicht de regels officieel worden bijgesteld. “We maken ons design flexibel, zodat we het gaandeweg misschien kunnen bijstellen.”
Het Delftse Hyperloop-team bestaat dit jaar uit 33 TU-studenten, van bijna alle faculteiten. Zij houden zich bezig met onder meer elektronica, mechanica, management, partnerschappen en ‘scalability’, onderzoek naar de daadwerkelijke realisatie van de Hyperloop als vervoersmiddel.
Studenten die in aanmerking willen komen voor het team moeten volgens Postma kennis en kunde hebben, en vooral bereid zijn om veel te geven. “We hopen allemaal een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van de Hyperloop. Daarvoor gaan we een jaar lang het avontuur aan, zonder dat we daarvoor geld of ras-maanden [een compensatie van de TU Delft] krijgen.”

Hoewel, een jaar lang? Doordat de datum van de volgende competitie nog niet vast ligt, zou dat zomaar meer kunnen worden.

De teampresentatie van donderdagavond 13 februari is uitverkocht. Belangstellenden kunnen op de website een livestream volgen.

Hoofdredacteur Saskia Bonger

s.m.bonger@tudelft.nl