Het laatste sigaretje

Het is gedaan met een openbaar sigaretje na de maaltijd, vanaf 1 juli. Ook studentenverenigingen moeten aan het rookverbod in de horeca geloven. Wie wil roken, moet naar buiten of het speciale rookhok in.

Elke vereniging waar tegen betaling alcohol wordt verstrekt, valt onder de regelgeving. De Delftse studentenverenigingen hebben inmiddels maatregelen getroffen voor het rookverbod – of hebben ze in de maak. De meeste studentensociëteiten passen zich zonder al te veel morren aan.

Bij Virgiel mag vanaf 1 juli alleen nog maar gerookt worden in een aparte rookruimte. “We hebben een ruimte beschikbaar van ongeveer dertig vierkante meter”, zegt Floris van Leeuwen van Virgiel. “Onze leden zijn over het algemeen wel positief. We denken dat het soepel in te voeren is. In de winter zijn we met een grote groep Virgilianen op wintersport geweest, waar het rookverbod al van kracht was. Er waren aardig wat rokers mee, maar het ging prima.”

Bij de Delftsche Studenten Bond moeten alle rokers naar buiten, want binnen komen geen rookruimtes. Bij Sint Jansbrug komt wel een rookruimte. Bij de christelijke studentenvereniging CSR zijn ze nog in dubio of er een rookruimte komt. “Onze leden beslissen binnenkort of er binnen nog gerookt mag worden”, zegt een CSR-lid.

Studentenvereniging De Bolk voerde op 1 mei al een rookverbod in op de sociëteit. “We wilden de rokers alvast laten wennen aan de nieuwe regelgeving”, zegt Maarten Sanders van De Bolk. “Het is heel soepel gegaan. Alleen de barman heeft er een geheel nieuwe taak bij gekregen. Omdat de rokers niet binnen mogen roken, liggen nu overal peuken voor de deur. Hij vindt ze overal terug, in de kleinste hoekjes, en zie ze daar dan maar eens weg te peuteren.” Een rookruimte om het peukenprobleem op te lossen is geen optie. “We hebben relatief weinig rokers en we zouden twee- tot drieduizend euro kwijt zijn aan een aparte rookruimte. Dat is erg veel geld voor ons.”

Bij ‘mensenvereniging’ Wolbodo wordt de sigaret juist gekoesterd. “Er is veel weerstand tegen het rookverbod bij Wolbodo”, zegt dj Reeder van Wolbodo. “Meer dan zeventig procent van onze leden rookt en de mensen die niet roken, hebben er geen problemen mee als er wordt gerookt. Als vereniging wil je zo goedkoop mogelijk ontspanning bieden aan je leden, maar nu worden we genoodzaakt om voor duizenden euro’s een rookruimte in te richten.” Het ‘rookhol’ wordt anderhalve bij drie meter groot. “Gezellig is anders. Dan hebben we straks een feestje of een wijnproeverij en moeten we een voor een het rookhol in en uit.” Reeder sluit niet uit dat straks ‘stiekem’ op andere plekken wordt gerookt. “Je kunt moeilijk iedereen in de gaten houden, maar we gaan er vanuit dat de overheid niet op de stoep staat tijdens een besloten avond.”

Mocht dat wel het geval zijn: de boetes lopen op van 300 tot 2400 euro. Reeder: “We vinden dit onzinnig en balen er flink van. Maar we gaan niet de barricaden op, want dat heeft toch geen zin als we maar met weinig zijn. We zullen wel blijven zoeken naar de mazen in de wet, want we vinden dit het begin van het einde. Als de regering ons straks nog meer rookregels oplegt, kunnen we Wolbodo net zo goed opheffen en met z’n allen op de stoep gaan zitten.”

Bij het Delftsch Studenten Corps zijn de leden verdeeld over het rookverbod. “Onder onze leden heersen twee meningen”, zegt Hubert Penn van DSC. “Ze vinden het rookverbod goed voor de gezondheid. Sommige rokers denken dat het een stok achter de deur is om te stoppen met roken. Maar anderen vinden het verbod onnodig.” Toch zullen zij straks alleen terecht kunnen in de rookruimte van twaalf vierkante meter. Sommige leden van DSC maken zich om een andere reden druk om het rookverbod. Penn: “Zij zijn bang voor bier- en zweetlucht in de disco. Rook heeft een neutraliserende werking en nu die straks wegvalt, zijn ze bang dat het enorm gaat stinken. In onze discotheek Lorre is de ventilatie drie jaar geleden nog vervangen, dus we verwachten niet al te veel problemen, maar we houden het wel goed in de gaten. Als het te erg stinkt, gaan we een rookmachine aanschaffen.”

Elke vereniging waar tegen betaling alcohol wordt verstrekt, valt onder het rookverbod – ook studentenverenigingen. (Foto: Hans Stakelbeek/FMAX)