‘Het is koud in Delft’

Beter onderwijs aan de TU Delft. Docent van het jaar Alexander de Haan vertelde er op 11 februari over, in de stijl van zijn colleges: met aanstekelijk enthousiasme, een luisterend oor en af en toe een filmpje.

De ‘docent van het jaar avond’ voor studentbestuurders was door studentenraadsfractie Lijst Bèta opgezet als het tv-programma College Tour. Een gespreksleider én studenten uit de zaal konden vragen stellen aan De Haan, die werd bijgestaan door zijn drie student-assistenten. Uiterst typerend voor De Haan, want ook zijn interactieve colleges ontwikkelt en geeft hij met studenten.

Zelf studeerde De Haan luchtvaart- en ruimtevaarttechniek in Delft en sociale organisatie psychologie in Leiden. Op de vraag of hij daarmee een alfa of een bèta was, zei hij ‘geen idee’ te hebben. “Het is koud in Delft. Bij L&R was het idee dat het cool is om vliegtuigen te maken, maar dat de mensen die erin zitten lastig zijn omdat je een raampje voor ze moet bouwen. Ruimtevaarders hebben twee horloges: eentje met de aardse tijd en eentje met de missietijd die aftelt. Kil en koud.”

De Haan heeft meer met mensen en onderwijs. Past minder in het stramien waarbij docenten verplicht onderwijs geven én onderzoek doen. Een student in de zaal had het idee dat die twee niet goed in balans zijn, maar meer naar onderzoek neigen. De Haan zei discussies daarover aan te gaan binnen zijn vakgroep. “Ik heb een parttime aanstelling om mensen te begeleiden. Prachtig. Bij ons kan het.”

Maar dan niet alleen sommen geven en zeggen dat studenten dit en dat moeten doen. Liever eerst een probleem schetsen: hoe zorg je ervoor dat een vliegtuig niet uit de lucht valt? Dat motiveert studenten meer om een boek te pakken. Makkelijker dan zenden is discussiëren en iemand vragen wat hij van de stof vindt.

Tijd voor een hilarisch animatiefilmpje uit week 1 over samenwerken in groepen. Studenten die groepsafspraken afbellen, omdat ze lazarus in bed liggen of studenten die liever in hun eentje de opdracht maken. Heel herkenbaar volgens de kijkers, en goed om studenten te laten zien.

Een vraag uit de zaal: docenten met college responsiegroepen scoren beter dan docenten zonder. Hoe kun je die laatsten tot responsiegroepen aanzetten? “Het bestaat bijna niet dat je iemand kunt pushen iets te doen”, zegt De Haan. Beter is het volgens zijn student-assistenten om je als docent af te vragen wat studenten nodig hebben om je te begrijpen.

Dan de door studenten vermaledijde formuliertjes aan het eind van het jaar, zoals de competentiemonitor bij Industrieel Ontwerpen. Studenten moeten na een tentamen, dat ze misschien slecht hebben gemaakt, invullen wat ze hebben geleerd. Dat levert toch geen betrouwbare feedback op? Het is De Haan een gruwel. Hij doet het anders, stuurt een mail vanuit zijn mailbox en niet vanuit noreply@tudelft.nl. Niet met de vraag: ‘heb je het filmpje bekeken?’, maar met de vraag: ‘had je het idee dat de spreker in het filmpje sprak tegen iemand die keek?’

De Haan verklapt op de valreep dat hij na al zijn ervaring met blended learning – een mix van face-to-face en online onderwijs – zich aan een mooc wil wagen, een massive open online course. Hoe hij dan zo interactief als nu blijft? “Met vijf webinars van een uur en dan kijken op internet wat de meest gestelde vragen zijn.”

Tot slot, net als bij College Tour: heeft De Haan nog een advies voor de zaal? “Ja, ik snap niet dat er mensen zijn die dingen doen die ze niet willen. Neem het zelf in de hand. Doe wat je leuk vindt. Heb maling aan wat anderen van je carrière vinden. Straks word je doodziek of loop je onder een tram en wat heb je dan gedaan?”