Onderwijs

‘Het is een monster zo’n auto’

De nieuwe auto van het DUT Racing Team wordt op 6 juni gepresenteerd. Non-technical manager Stef de Jong is blij met de locatie.

De presentatie is op het terrein van het Militaire Luchtvaart Museum in Soesterberg?

“Ja, onder een oude bommenwerper. Een geniale plaats. We kunnen daar ook rondjes rijden. Het is de allereerste onthulling en plein public, voor pers, sponsors en belangstellenden.”

Er hebben ruim vijftig studenten, van verschillende faculteiten, driekwart jaar aan het project gewerkt. Waren die moeilijk te vinden?

“Ja en nee. Een racewagen bouwen, dat wil iedereen wel. Moeilijker is het om geschikte mensen te vinden. We verwachten wel dat je minstens vijftien uur per week aanwezig bent.”

Dat gaat wel ten koste van de studie.

“Misschien, maar je doet wel veel praktische ervaring op. Het project vult het gat tussen de TU en het bedrijfsleven. Je leert beter samenwerken dan op de TU. Het is een kweekvijver voor jongens die de autowereld in willen.”

Jongens? Doen er geen meisjes mee?

“Eentje. Dat is mager vergeleken bij voorgaande jaren, maar wel conform de verhoudingen op werktuigbouwkunde en luchtvaart- en ruimtevaarttechniek, waar het gros van de teamleden vandaan komt.”

Wat onderscheidt de DUT07 van de DUT06?

“We hebben vrijwel het gehele concept van de ’06’ overgenomen, op een paar dingen na met betrekking tot de aandrijflijn en de ergonomie van de auto. De ’06’ werd derde in Hockenheim, in een veld van 45 deelnemers. Die heeft bewezen een goed concept te hebben. Zonder de kinderziektes van toen, vooral op het gebied van de betrouwbaarheid, hopen we nu meer tijd te kunnen besteden aan effectieve tests.”

Houden jullie rekening met milieuaspecten?

“Zeker. In Hockenheim werden we tweede op het onderdeel fuel-economy. Ons concept is gebaseerd op gewichtsbesparing door gebruik van hoogsterkte-, lichtgewicht materialen. Daardoor kan het verbruik aanzienlijk verminderd worden en dus is Formula Student Racing, ondanks dat we op ‘vieze’ benzine rijden, toch een duurzaam project.”

Hebben jullie vaste coureurs?

“Van onze twee vaste coureurs is er eentje gestopt. Eigenlijk vereist elk wedstrijdonderdeel een andere coureur. Bij het onderdeel acceleratie is een licht gewicht belangrijker dan bij bijvoorbeeld de snelheidsrace, waar het meer om conditie en concentratievermogen gaat. Een selectietest op een kartbaan heeft een aantal nieuwe coureurs opgeleverd. Het ging daarbij niet zozeer om de ontwikkelde snelheid, die komt wel. Het is belangrijker dat je rustig kunt blijven. Het is een monster, zo’n lichtgewicht auto: binnen vier seconden gaat hij naar de honderd kilometer.”

Gaan jullie de prestaties van de DUT06 verbeteren in de Formula Student-competition?

“Op Silverstone hebben we vorig jaar teleurstellend gereden. Daar gaan we in juli voor verbetering. In Duitsland willen we de topvijf halen.”

www.dutracingteam.nl

Stef de Jong. (Foto: Hans Stakelbeek/FMAX)

De presentatie is op het terrein van het Militaire Luchtvaart Museum in Soesterberg?

“Ja, onder een oude bommenwerper. Een geniale plaats. We kunnen daar ook rondjes rijden. Het is de allereerste onthulling en plein public, voor pers, sponsors en belangstellenden.”

Er hebben ruim vijftig studenten, van verschillende faculteiten, driekwart jaar aan het project gewerkt. Waren die moeilijk te vinden?

“Ja en nee. Een racewagen bouwen, dat wil iedereen wel. Moeilijker is het om geschikte mensen te vinden. We verwachten wel dat je minstens vijftien uur per week aanwezig bent.”

Dat gaat wel ten koste van de studie.

“Misschien, maar je doet wel veel praktische ervaring op. Het project vult het gat tussen de TU en het bedrijfsleven. Je leert beter samenwerken dan op de TU. Het is een kweekvijver voor jongens die de autowereld in willen.”

Jongens? Doen er geen meisjes mee?

“Eentje. Dat is mager vergeleken bij voorgaande jaren, maar wel conform de verhoudingen op werktuigbouwkunde en luchtvaart- en ruimtevaarttechniek, waar het gros van de teamleden vandaan komt.”

Wat onderscheidt de DUT07 van de DUT06?

“We hebben vrijwel het gehele concept van de ’06’ overgenomen, op een paar dingen na met betrekking tot de aandrijflijn en de ergonomie van de auto. De ’06’ werd derde in Hockenheim, in een veld van 45 deelnemers. Die heeft bewezen een goed concept te hebben. Zonder de kinderziektes van toen, vooral op het gebied van de betrouwbaarheid, hopen we nu meer tijd te kunnen besteden aan effectieve tests.”

Houden jullie rekening met milieuaspecten?

“Zeker. In Hockenheim werden we tweede op het onderdeel fuel-economy. Ons concept is gebaseerd op gewichtsbesparing door gebruik van hoogsterkte-, lichtgewicht materialen. Daardoor kan het verbruik aanzienlijk verminderd worden en dus is Formula Student Racing, ondanks dat we op ‘vieze’ benzine rijden, toch een duurzaam project.”

Hebben jullie vaste coureurs?

“Van onze twee vaste coureurs is er eentje gestopt. Eigenlijk vereist elk wedstrijdonderdeel een andere coureur. Bij het onderdeel acceleratie is een licht gewicht belangrijker dan bij bijvoorbeeld de snelheidsrace, waar het meer om conditie en concentratievermogen gaat. Een selectietest op een kartbaan heeft een aantal nieuwe coureurs opgeleverd. Het ging daarbij niet zozeer om de ontwikkelde snelheid, die komt wel. Het is belangrijker dat je rustig kunt blijven. Het is een monster, zo’n lichtgewicht auto: binnen vier seconden gaat hij naar de honderd kilometer.”

Gaan jullie de prestaties van de DUT06 verbeteren in de Formula Student-competition?

“Op Silverstone hebben we vorig jaar teleurstellend gereden. Daar gaan we in juli voor verbetering. In Duitsland willen we de topvijf halen.”

www.dutracingteam.nl

Stef de Jong. (Foto: Hans Stakelbeek/FMAX)

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.