Campus

Het belang van gepoetste schoenen

Begin je carrière niet in een klein bedrijf. En zorg dat je haar goed zit en je schoenen gepoetst zijn. Wim Dik leverde dinsdag in de Aula een aantal bruikbare tips voor aspirant-ondernemers.

/strong>

Procter&Gamble-topman Durk Jager trok eind januari meer publiek, als eerste spreker in een lezingencyclus over ‘ondernemen’. Aan hem kleefde misschien iets meer mysterie en de beeldvorming % beer van een vent, praat uitsluitend in oneliners % was hem vooruitgesneld. Dik bracht echter minstens even veel retorisch talent in stelling.

Wat is een ondernemer? Volgens de nieuwe Delftse hoogleraar is het een misverstand dat ondernemen per se een eigen bedrijf beginnen betekent. Dat is bovendien een hele gevaarlijke bezigheid. ,,Wij kennen alleen de succesvolle pioniers. De massa’s die hun initiatief zien mislukken, blijven naamloos.”

Een bepaald risico hoort wel bij het ondernemerschap. ,,Anders lijkt het verdacht veel op een overheidsbaan.” Maar dat kan ook in een grote onderneming. Ter illustratie zijn eigen ervaring met de roemruchte rookworstenbuigmachine voor Unox Oss. ,,Op een gegeven moment hadden we voor dat project te veel geld en tijd gebruikt. Ik ben toen bij het internationale hoofdkantoor van Unilever in Londen gaan lobbyen voor een fors bedrag en drie maanden respijt. Het was wel even zweten, want ik wist natuurlijk ook niet zeker of we aan die drie maanden genoeg zouden hebben.” Nu nog, vertelde hij trots, gaat er jaarlijks 300 ton rookworsten door de machine.

In dit soort gevallen is overtuigingskracht voor de ondernemer van levensbelang. ,,Als je er zelf niet in gelooft, zien ze dat aan je kop. It shows. Je moet uitstralen dat je zeker weet dat je zult slagen.”

Briljant

Naast overtuigingskracht komt ook een zekere sociale handigheid van pas. Dik rekent daar ook de uiterlijke presentatie van de jonge ondernemer toe. De jonge Bill Gates die in spijkerbroek, houthakkersoverhemd en met zwarte hoornen bril financiers wist te interesseren is een uitzondering. Je schoenen poetsen, je haren kammen, een net pak aantrekken: het helpt allemaal. ,,Als iemand zichzelf niet kan verzorgen, kan hij ook geen kwaliteit leveren, denkt de klant.” Dat hield Dik ook de ambtenaren van de PTT voor, toen hij ze klaar moest stomen voor het geprivatiseerde KPN-avontuur.

De ingenieur klaarstomen voor het ondernemerschap is overigens geen sinecure, meldde Dik. Vaak denkt de ingenieur dat de technologie zichzelf wel verkoopt. Marketing van zijn ideeën is beneden zijn waardigheid. ,,De tijd die het kost om iets naar de markt te brengen, is nooit kort genoeg. Binnen tien dagen heeft iemand anders jouw brijante idee ook gekregen. De winnaar is degene die het het eerst op de markt heeft gebracht.”

Maar al met al ziet het er voor de hedendaagse ingenieur met enig commercieel vernuft helemaal niet zo slecht uit, vindt Dik. Hetklimaat is een stuk beter dan in Diks studententijd halverwege de jaren vijftig. Niemand die er toen over peinsde ondernemer te worden. ,,De ondernemersgeest waart nu krachtig rond”, constateert Dik. Of je kunt ’technostarter’ worden en na een jaar of vijf overstappen naar een groot bedrijf à la KPN of je start je carrière bij een groot bedrijf en begint dan voor jezelf.

Waarom per se bij een groot bedrijf, wilde iemand in de zaal weten. En er volgde weer een typische Dik-wijsheid: ,,Bij een klein bedrijf kom je hoog binnen en zijn de verwachtingen dus ook hoger. Ook al heb je als afgestudeerde een commerciële inslag, dan ben je nog geen ervaren operator in de samenleving. Als je na een half jaar nog niets substantieels gepresteerd hebt, worden ze bij een klein bedrijf zenuwachtig. Je leert het meest als er maar een kleine bijdrage van je wordt verwacht. Als je bij een groot bedrijf niet meteen rendeert, zeggen ze alleen maar: ‘hij is niet vlot, maar hij moet nog groeien’.”

Begin je carrière niet in een klein bedrijf. En zorg dat je haar goed zit en je schoenen gepoetst zijn. Wim Dik leverde dinsdag in de Aula een aantal bruikbare tips voor aspirant-ondernemers.

Procter&Gamble-topman Durk Jager trok eind januari meer publiek, als eerste spreker in een lezingencyclus over ‘ondernemen’. Aan hem kleefde misschien iets meer mysterie en de beeldvorming % beer van een vent, praat uitsluitend in oneliners % was hem vooruitgesneld. Dik bracht echter minstens even veel retorisch talent in stelling.

Wat is een ondernemer? Volgens de nieuwe Delftse hoogleraar is het een misverstand dat ondernemen per se een eigen bedrijf beginnen betekent. Dat is bovendien een hele gevaarlijke bezigheid. ,,Wij kennen alleen de succesvolle pioniers. De massa’s die hun initiatief zien mislukken, blijven naamloos.”

Een bepaald risico hoort wel bij het ondernemerschap. ,,Anders lijkt het verdacht veel op een overheidsbaan.” Maar dat kan ook in een grote onderneming. Ter illustratie zijn eigen ervaring met de roemruchte rookworstenbuigmachine voor Unox Oss. ,,Op een gegeven moment hadden we voor dat project te veel geld en tijd gebruikt. Ik ben toen bij het internationale hoofdkantoor van Unilever in Londen gaan lobbyen voor een fors bedrag en drie maanden respijt. Het was wel even zweten, want ik wist natuurlijk ook niet zeker of we aan die drie maanden genoeg zouden hebben.” Nu nog, vertelde hij trots, gaat er jaarlijks 300 ton rookworsten door de machine.

In dit soort gevallen is overtuigingskracht voor de ondernemer van levensbelang. ,,Als je er zelf niet in gelooft, zien ze dat aan je kop. It shows. Je moet uitstralen dat je zeker weet dat je zult slagen.”

Briljant

Naast overtuigingskracht komt ook een zekere sociale handigheid van pas. Dik rekent daar ook de uiterlijke presentatie van de jonge ondernemer toe. De jonge Bill Gates die in spijkerbroek, houthakkersoverhemd en met zwarte hoornen bril financiers wist te interesseren is een uitzondering. Je schoenen poetsen, je haren kammen, een net pak aantrekken: het helpt allemaal. ,,Als iemand zichzelf niet kan verzorgen, kan hij ook geen kwaliteit leveren, denkt de klant.” Dat hield Dik ook de ambtenaren van de PTT voor, toen hij ze klaar moest stomen voor het geprivatiseerde KPN-avontuur.

De ingenieur klaarstomen voor het ondernemerschap is overigens geen sinecure, meldde Dik. Vaak denkt de ingenieur dat de technologie zichzelf wel verkoopt. Marketing van zijn ideeën is beneden zijn waardigheid. ,,De tijd die het kost om iets naar de markt te brengen, is nooit kort genoeg. Binnen tien dagen heeft iemand anders jouw brijante idee ook gekregen. De winnaar is degene die het het eerst op de markt heeft gebracht.”

Maar al met al ziet het er voor de hedendaagse ingenieur met enig commercieel vernuft helemaal niet zo slecht uit, vindt Dik. Hetklimaat is een stuk beter dan in Diks studententijd halverwege de jaren vijftig. Niemand die er toen over peinsde ondernemer te worden. ,,De ondernemersgeest waart nu krachtig rond”, constateert Dik. Of je kunt ’technostarter’ worden en na een jaar of vijf overstappen naar een groot bedrijf à la KPN of je start je carrière bij een groot bedrijf en begint dan voor jezelf.

Waarom per se bij een groot bedrijf, wilde iemand in de zaal weten. En er volgde weer een typische Dik-wijsheid: ,,Bij een klein bedrijf kom je hoog binnen en zijn de verwachtingen dus ook hoger. Ook al heb je als afgestudeerde een commerciële inslag, dan ben je nog geen ervaren operator in de samenleving. Als je na een half jaar nog niets substantieels gepresteerd hebt, worden ze bij een klein bedrijf zenuwachtig. Je leert het meest als er maar een kleine bijdrage van je wordt verwacht. Als je bij een groot bedrijf niet meteen rendeert, zeggen ze alleen maar: ‘hij is niet vlot, maar hij moet nog groeien’.”

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.