Hersenen worden snel moe

Om je te kunnen concentreren heb je volgens Gaillard minstens vier dingen nodig. Een doel, een motief, aandacht en inspanning. Hoe concreter het doel dat je voor ogen hebt, hoe makkelijker het is om je aandacht erop te richten. En hoe meer je bereid bent om er een inspanning voor te leveren. Voor opperste concentratie moet je taak bovendien uitdagend zijn. En je moet bereid zijn jezelf te vergeten.

Het slechte nieuws is, dat je je niet erg lang echt kunt concentreren. Hooguit vier uur per dag. Daarna hebben je hersens rust nodig. Net zoals je spierpijn krijgt na het sporten, raken je hersenen ook vermoeid als je ze te lang actief gebruikt. In een tentamenperiode kun je wel een paar dagen non-stop leren, maar de dagen daarna zal er niet veel meer uit komen. Je hersenen heb dan een extra lange herstelperiode nodig.

Veel wat vanavond verteld wordt, is al bekend. Zorg dat je niet afgeleid wordt als je je wilt concentreren, de beste resultaten krijg je door discipline en regelmaat, wissel altijd moeilijke en makkelijke taken af en doe de lastigste taken op jouw beste momenten. Toch vinden de studenten het verhaal interessant.

Hugo Zollner, vijfdejaars luchtvaart- en ruimtevaarttechniek: ,,Je bent je halve leven al aan het leren en je weet wel dat je dingen niet handig doet. Nu hoor je de wijze raad die je al zo vaak hebt gekregen eens goed onderbouwd.” Ook Rutger van Bergem, vierdejaars technische bestuurskunde, gebruikte veel concepten die genoemd worden al onbewust. ,,Maar het werkt erg verhelderend om van alles eens een goed overzicht te krijgen. Er worden wel nieuwe verbanden gelegd.” Zowel Zollner als Van Bergem zijn van plan om mee te doen aan de workshop ‘Train your brain’ van Studium Generale in november. Daarin leren studenten hoe ze hun hersencapaciteit beter kunnen benutten, sneller kunnen leren, effectiever informatie kunnen verwerken en een breinvriendelijke omgeving kunnen creëren.

Workshop ‘Train your brain’, zaterdag 22 november.

studiumgenerale@tbm.tudelft.nl

Concentratie. Een goed gekozen onderwerp voor een lezing van Studium Generale. Het is dan ook druk,maandagavond in Speakers. Veel studenten hopen straks efficiënter te studeren door meer over concentratie te leren. Maar verassende nieuwe tips worden er niet gegeven door pof. Anthony Gaillard. Wel legt hij uit wat er nodig is voor een goede concentratie. En dat je hersenen snel moe worden.

Workshop ‘Train your brain’, zaterdag 22 november.

studiumgenerale@tbm.tudelft.nl