Onderwijs

Helpdesk ondersteunt bij toepassing huisstijl

De nieuwe huisstijl van de TU Delft moet op 1 september 2003 ingevoerd zijn. Bij de huisstijlhelpdesk komen veel vragen binnen over het toepassen van de huisstijlrichtlijnen.

Alles moet op 1 september 2003 zijn aangepast aan de nieuwe huisstijl. In januari zijn de meest gezichtsbepalende middelen overgestapt, waaronder het correspondentiedrukwerk (briefpapier, enveloppen, visitekaartjes, complimentkaarten). Deskundigen zijn nu bezig om de huisstijl geschikt te maken voor de automatiseringsomgevingen waarmee veel wetenschappers werken, zoals Open Office, LateX en Apple Mac. Verder wordt het drukwerk % de huisorganen, flyers, posters en folders % nu aangepast en natuurlijk de TU-wijk zelf. De bedrijfsauto’s, de vlaggen, de logo’s in gebouwen en het serviesgoed worden in toenemende mate ‘uitgerust’ met de nieuwe huisstijl.

Er is bewust gekozen voor een fasegewijze introductie, waarbij gedurende een bepaalde periode de oude en de nieuwe huisstijl naast elkaar bestaan. Dat heeft deels een financiële achtergrond, aldus Ineke Boneschansker en Michel Kok, als medewerkers van Marketing en Communicatie van de Universiteitsdienst medeverantwoordelijk voor de nieuwe huisstijl. Kok: ,,Bij het correspondentiedrukwerk hebben de beheerseenheden tot 1 september de tijd om de oude voorraden op te maken. Hiermee voorkom je dat ze op kosten worden gejaagd. Om de stijl toch snel in te voeren, is wel de einddatum van 1 september gesteld.”

Volgens Boneschansker werken de coördinatoren binnen de beheerseenheden hard om de aanpassingen te realiseren. ,,Wij van Marketing en Communicatie proberen ze bij te staan als ze tegen knelpunten aanlopen of vragen hebben.”

Sommigen vragen zijn heel praktisch: hoe moet ik het logo downloaden van de site? Andere vragen liggen meer op het terrein van de vormgeving, zoals: hoe is de huisstijl toe te snijden op bepaalde communicatiemiddelen zoals huisorganen of jaarverslagen?

Vrijheid

Kok en Boneschansker hebben de indruk dat de medewerkers het soms lastig vinden om de eigen stijl van de faculteit of vakgroep te combineren met de huisstijl. Kok: ,,De vrijheid is er om binnen de huisstijl als beheerseenheid toch herkenbaar te blijven, bijvoorbeeld door gebruik van kleur, vlakverdeling of beeld, maar het is soms lastig de eigen stijl aan te laten sluiten bij de wit-blauwe huisstijlbies. Op de site hebben wij daarom ter illustratie verschillende voorbeelden gezet van gebruik van de bies. Daarnaast zijn we altijd bereid advies te geven in specifieke situaties.”

De huisstijl heeft weliswaar een aantal strikte richtlijnen, maar hij biedt de gebruiker ook veel mogelijkheden, benadrukt Boneschansker. ,,Het moet voor iedereen werkbaar zijn. We staan nog pas aan het begin en willen niet suggereren dat we er al zijn. In de loop van de tijd zal de huisstijl zich vormen naar nieuwe middelen en doelen. De huisstijl is dynamisch en we blijven in gesprek met de coördinatoren om de vinger aan de pols te houden. Dat heeft er bijvoorbeeld in geresulteerd dat het visitekaartje % op veler verzoek % binnenkort weer van karton wordt.”

www.huisstijl.tudelft.nl . .

Voor vragen: neem contact op met uw huisstijlcoördinator of huisstijl@tudelft.nl

Alles moet op 1 september 2003 zijn aangepast aan de nieuwe huisstijl. In januari zijn de meest gezichtsbepalende middelen overgestapt, waaronder het correspondentiedrukwerk (briefpapier, enveloppen, visitekaartjes, complimentkaarten). Deskundigen zijn nu bezig om de huisstijl geschikt te maken voor de automatiseringsomgevingen waarmee veel wetenschappers werken, zoals Open Office, LateX en Apple Mac. Verder wordt het drukwerk % de huisorganen, flyers, posters en folders % nu aangepast en natuurlijk de TU-wijk zelf. De bedrijfsauto’s, de vlaggen, de logo’s in gebouwen en het serviesgoed worden in toenemende mate ‘uitgerust’ met de nieuwe huisstijl.

Er is bewust gekozen voor een fasegewijze introductie, waarbij gedurende een bepaalde periode de oude en de nieuwe huisstijl naast elkaar bestaan. Dat heeft deels een financiële achtergrond, aldus Ineke Boneschansker en Michel Kok, als medewerkers van Marketing en Communicatie van de Universiteitsdienst medeverantwoordelijk voor de nieuwe huisstijl. Kok: ,,Bij het correspondentiedrukwerk hebben de beheerseenheden tot 1 september de tijd om de oude voorraden op te maken. Hiermee voorkom je dat ze op kosten worden gejaagd. Om de stijl toch snel in te voeren, is wel de einddatum van 1 september gesteld.”

Volgens Boneschansker werken de coördinatoren binnen de beheerseenheden hard om de aanpassingen te realiseren. ,,Wij van Marketing en Communicatie proberen ze bij te staan als ze tegen knelpunten aanlopen of vragen hebben.”

Sommigen vragen zijn heel praktisch: hoe moet ik het logo downloaden van de site? Andere vragen liggen meer op het terrein van de vormgeving, zoals: hoe is de huisstijl toe te snijden op bepaalde communicatiemiddelen zoals huisorganen of jaarverslagen?

Vrijheid

Kok en Boneschansker hebben de indruk dat de medewerkers het soms lastig vinden om de eigen stijl van de faculteit of vakgroep te combineren met de huisstijl. Kok: ,,De vrijheid is er om binnen de huisstijl als beheerseenheid toch herkenbaar te blijven, bijvoorbeeld door gebruik van kleur, vlakverdeling of beeld, maar het is soms lastig de eigen stijl aan te laten sluiten bij de wit-blauwe huisstijlbies. Op de site hebben wij daarom ter illustratie verschillende voorbeelden gezet van gebruik van de bies. Daarnaast zijn we altijd bereid advies te geven in specifieke situaties.”

De huisstijl heeft weliswaar een aantal strikte richtlijnen, maar hij biedt de gebruiker ook veel mogelijkheden, benadrukt Boneschansker. ,,Het moet voor iedereen werkbaar zijn. We staan nog pas aan het begin en willen niet suggereren dat we er al zijn. In de loop van de tijd zal de huisstijl zich vormen naar nieuwe middelen en doelen. De huisstijl is dynamisch en we blijven in gesprek met de coördinatoren om de vinger aan de pols te houden. Dat heeft er bijvoorbeeld in geresulteerd dat het visitekaartje % op veler verzoek % binnenkort weer van karton wordt.”

www.huisstijl.tudelft.nl . .

Voor vragen: neem contact op met uw huisstijlcoördinator of huisstijl@tudelft.nl

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.