Wetenschap

Help bij Harvey Hackathon

Wie mee wil helpen analyseren welke impact de orkaan Harvey heeft gehad op de stedelijke omgeving kan op woensdag 13 september naar de Harvey Hackathon in het Science Centre.

Twee orkanen tegelijk in de gaten houden. Kenny Meesters is er druk mee. (Foto: Kenny Meesters)

Wetenschappers van de faculteiten Bouwkunde, Civiele Techniek en Geowetenschappen en Techniek, Bestuur en Management nodigen studenten, onderzoekers en professionals uit gezamenlijk data te verzamelen, analyseren en visualiseren. “Er zijn zoveel data te vinden dat wij wetenschappers er veel van kunnen leren”, zegt promovendus Kenny Meesters.

De Hackathon is van 9.00 tot 17.00 uur en er is plek voor tachtig mensen. Wie zich aanmeldt kan verschillende dingen doen, variërend van het bestuderen van Twitter feeds en satellietdata tot het vergelijken van de gevolgen van Harvey met die van andere natuurrampen. Je hoeft hierover niet van tevoren een concreet idee te hebben.

Delft Harvey Texas Research Team

Juist doordat er zoveel data zijn over Harvey zijn er veel lessen te trekken voor respons op andere en toekomstige rampen. Het Delft Harvey Texas Research Team wil graag een uitgebreidere gemeenschap van studenten en onderzoekers die kijken naar strategieën voor overstromingsrisico’s en rampenbestrijding.

Waarom Harvey en niet Irma? “Voor wetenschappers is Harvey al zeer actueel”, zegt Meesters. “Er zijn over Harvey al veel data beschikbaar waarmee we aan de slag kunnen.” Tijdens Harvey is Meesters als vrijwilliger voor de US Coastguard in actie gekomen met de Standby Task Force. Dat is een grote groep vrijwilligers die op social media zoeken naar informatie over de ramp en naar mensen met hulpvragen.

Respons van hulporganisaties

Als onderzoeker is Meesters geïnteresseerd in de respons van hulporganisaties en de lokale bevolking op Harvey: welke beslissingen zijn er genomen, door wie en wanneer? Met promotor Bartel van de Walle wil Meesters uitzoeken hoe informatie die beschikbaar is, meespeelt in beslissingen van hulporganisaties ter plekke.

Maar terwijl iedereen druk bezig was met Harvey, kwam orkaan Irma opzetten. Op twee beeldschermen bestudeerde Meesters in zijn eerste week weer in Delft beide orkanen. “Op dit moment weten we bij Irma nog niet zo goed wat de impact is, maar we zitten als Standby Task Force klaar met onze spullen als het nodig is.”

510.global

De Standby Task Force is niet de enige groep die bezig is met data en rampen, vertelt Meesters. Het Nederlandse Rode Kruis helpt gemeenschappen zich voor te bereiden op natuurrampen via het initiatief 510.global. Door data te verzamelen over bijvoorbeeld wegen kunnen hulpverleners na een ramp weten wat de oorspronkelijke situatie was en sneller bepalen wat er nodig is. “Met al deze digitale middelen kunnen mensen op afstand, de zogenoemde ‘Digital Humanitarians, de mensen ondersteunen die ter plekke zijn. Zo kunnen zij nog effectiever zijn.”

Nieuwsredacteur Connie van Uffelen

c.j.c.vanuffelen@tudelft.nl