‘Hel van het Noorden’stemt Delft tevreden

Een twintigtal Delftse roeiers startten zondag in de skiff of twee zonder stuurman tijdens de Hel van het Noorden. Ondanks het ontbreken van blik kunnen ze terugkijken op een geslaagd weekend.

/p>

De grootste verrassing was het sterke optreden in de zware twee zonder stuurman van Proteus-roeiers Niels den Nijs en David Lange. Ex-Holland Acht roeiers Nico Rienks en George van Iwaarden wonnen het veld, maar met een derde plaats lijkt het Delftse duo een veelbelovend seizoen tegemoet te gaan.

Een straffe gure wind, een klamme koude mist en een handjevol verkleumde coaches en toeschouwers vormden afgelopen zondag het decor van de Hel van het Noorden. De doorgaans barre omstandigheden op het desolate Eemskanaal maken de ‘Hel’ tot een van de meest tot de verbeelding sprekende wedstrijden.

De kleine boottypes waarin wordt gestart, worden door de doorbouwgroepen in het voorseizoen als trainingsnummer gebruikt. Voor de lichte roeiers was de Hel daarom door de KNRB aangewezen als testmoment, wat zowel de grootte als de sterkte van het veld verklaarde.

De tweedejaars lichte roeiers van Proteus waren zowel letterlijk als figuurlijk nog een maatje te klein voor deze toppers. Roland Tollenaar en Fokke Stoel verrasten echter vriend en vijand door met gretig roeien en een hoog tempo meer dan de helft van het veld achter zich te laten. Hun twaalfde plaats, vijfde in het zware veld, gaf reden tot tevredenheid.

Laga was slechts met twee lichte skiffeurs naar het hoge Noorden afgereisd. Taco Bavelaar roeide naar een mooie vierde plaats, voor Jappe Zijlstra, TU student en roeiend bij DDS.

Hedy Poot stapte aan het begin van het jaar over van DDS naar Proteus en zorgde met een tweede plaats in de lichte dames skiff voor de beste Delftse klassering.