Heimwee

Gabriele Bulgarini (26, technische natuurkunde) uit Milaan is verzot op zijn espresso. En dan natuurlijk alleen gezet met de moka’s van het merk Bialetti, volgens hem het beste merk die de beste aroma geeft.

De pruttelpotjes komen ook allemaal uit Milaan. Als de moka’s nieuw zijn, zet hij er eerst verschillende keren koffie mee om het apparaat de juiste smaak te laten afgeven. De drank zelf giet hij door de gootsteen. Ieder apparaat heeft ook zijn eigen karakter. Dit zijn subtiele verschillen, die volgens hem alleen worden geproefd door een echte liefhebber.

De studentenraad klaagde eind vorig jaar in een overleg met het college van bestuur dat studenten bij Industrieel Ontwerpen (IO) en Bouwkunde onevenredig worden gedupeerd door de uitvoering van de harde knip.

Het resultaat van hertentamens in augustus tellen bij de TU namelijk niet mee om te bepalen of studenten aan hun master kunnen beginnen. Omdat IO en Bouwkunde veel projectonderwijs en practica kennen, kunnen studenten die niet voldoen aan de harde knip niet beginnen aan mastervakken.

IO pakte dat probleem al op door er voor te zorgen dat de aanvulling van het bachelor-eindproject is afgerond voor eind augustus. Deze faculteit vraagt docenten nu ook om versneld na te kijken voor de studenten die deze augustusresultaten nodig hebben, zodat de uitslagen in de eerste week van het nieuwe blok bekend zijn. Deze week is bij IO voortaan een introductieweek in plaats van een week waarin projecten en practica beginnen.

De augustusherkansingen tellen zo wel mee en ook de januari-tentamens voor de februari-instroom, maar met behoud van de harde knip. “In januari hebben we dit ook al gedaan en dat was haalbaar, want het ging slechts om een handvol studenten”, zegt hoofd onderwijs en studentenzaken bij IO Ellen Bos. “Ik verwacht geen problemen op basis van de eerste signalen uit februari.”

Bouwkunde denkt dit niet zo te kunnen uitvoeren. “Wij hebben heel veel studenten”, zegt onderwijsdirecteur Bouwkunde Krik van Ees. “Het is ondoenlijk in de tijd die daarvoor staat: tussen het augustustentamen en de aanvang van het collegejaar. Wij zeggen: je voldoet niet in augustus. We hebben al uit en te na gezegd dat wij de augustustentamens niet kunnen en zullen meetellen. Daar zul je op moeten anticiperen.”

Om studenten toch te helpen beginnen ten minste twee ontwerpprojecten niet op 1 september. “Als studenten dan nog niet voldoen bij hun herkansing, kunnen ze wel colleges volgen en vervolgens in het tweede kwartaal een project volgen”, aldus van Ees.