Heimwee

Over het algemeen ondervinden de studenten weinig last van hun heimweegevoelens. Maar bij 5 procent heeft heimwee invloed op het dagelijks leven en op de studieresultaten. Geen van de studenten verhuisde echter weer terug naar zijn ouders.

Gelukkig komt Van Vliet ook met tips om van de heimwee af te komen. Nieuwe contacten leggen in je nieuwe woonplaats, is zijn advies, en vrienden maken. Uit het onderzoek blijkt namelijk ook dat studenten eerder hun vrienden missen dan hun ouders. Een reden om weer terug te verhuizen naar je ouders is heimwee zeker niet. Het verdwijnt namelijk vanzelf na ongeveer een jaar.

.nolead Weer terug bij je ouders gaan wonen. Veel studenten moeten er niet aan denken. Ze vinden het studentenleventje wel best. Althans, dat lijkt zo. Maar in werkelijkheid blijkt de helft van alle studenten die op kamers woont wel eens last te hebben van heimwee. En dan niet alleen omdat het wel praktisch is dat je moeder voor je kookt. Dat blijkt uit een onderzoek onder Utrechtse studenten. Psycholoog Tony van Vliet promoveerde afgelopen vrijdag op het onderwerp ‘heimwee’.