Harde knip wordt uitgesteld tot 2010

De harde knip wordt uitgesteld. Het college van bestuur heeft hiertoe besloten om de opleidingen meer tijd te geven het curriculum en de curriculumindeling aan te passen.

In een brief aan de studentenraad (sr) en de ondernemingsraad schrijft het college dat ze tot deze conclusie is gekomen na gesprekken met vertegenwoordigers van de facultaire studentenraden. De invoering van de harde knip uitstellen tot 2010 is ‘reëler’ dan 2009, vindt het cvb.

De studentenraad is blij met het jaar uitstel. “Nu de harde knip een jaar later gepland staat, hebben wij meer tijd om inhoudelijke discussies met het college te voeren over de harde knip”, zegt sr-voorzitter Suze Ann Bakker. “Dat geeft ons meer speling en zorgt dat er meer schot in de zaak komt, zodat we uiteindelijk tot een oplossing kunnen komen.”

De vraag wordt steeds prangender óf de harde knip wordt ingevoerd. Het cvb zegt het voorstel van de sr om de harde knip te versoepelen ‘zeer serieus’ in overweging te nemen. Maar het voorstel van het halen van de propedeuse plus 90 punten, zodat de student 30 punten minder hoeft te halen dan de 180 punten van de ‘harde knip’ om toegelaten te worden tot de master, werd niet aangenomen. Het cvb blijft ‘ferm’ achter de harde knip staan, zegt zij in de brief.

De studentenraad gaat ondanks het uitstel ‘sowieso’ naar de geschillencommissie om uit te vinden of zij het instemmingsrecht kunnen gebruiken om de harde knip tegen te houden. “Door het uitstel over de beslissing van de harde knip, hoeven we misschien geen kort geding aan te spannen zoals we eerder van plan waren”, zegt Bakker. “Dat zou een hoop gedoe schelen, dus op zich zijn we ook wel blij met het uitstel. Maar wij willen eerst duidelijkheid over de rechten van de medezeggenschap. Het is nogal een verschil of je alleen adviesrecht hebt, of ook instemmingsrecht. Want met dat laatste recht kun je de harde knip tegenhouden. Er mag geen sprake zijn van een beslissing over de harde knip voordat wij duidelijkheid hebben over ons instemmingsrecht.”

Het college en de sr zijn het al enige tijd oneens over het instemmingsrecht. Het cvb vindt dat de studentenraad geen gebruik mag maken van dit recht, omdat de doelen die met de harde knip gerealiseerd worden onderdeel zijn van het instellingsplan. Dit is het belangrijkste beleidsdocument van de universiteit. De studentenraad heeft ingestemd met het instellingsplan, en daarom ook met de harde knip, zo redeneert het cvb.