Handen ineen voor de bètastudie

De strijd om een beter imago van exacte vakken is twee fronten rijker. Multinationals en de overheid slaan de handen ineen, journalisten en wetenschappers doen dat ook.

/strong>

Beide groepen, Jet-Net en N5, willen hetzelfde bereiken: meer scholieren warm maken voor de exacte wetenschappen en techniek. De bètafaculteiten kampen al jaren met een tekort aan studenten, terwijl de BV Nederland juist staat te springen om bèta’s.

Jet-Net (Jongeren en Technologie Netwerk Nederland) bestaat onder meer uit een aantal multinationals als Shell en Philips, de overheid, VNO-NCW (werkgevers) en de stichting Weten. De groep wil op middelbare scholen gastlessen geven, bedrijfsbezoeken mogelijk maken, beroepsoriëntatie voor leerlingen verzorgen en docenten praktijkervaring bieden.

N5 is een idealistische samenwerking tussen de Vpro’s Noorderlicht, het tijdschrift ‘Natuur & Techniek’, de stichting NWO en de wetenschapsmusea Naturalis (Leiden) en Nemo (Amsterdam; die organisaties probeerden ieder voor zich al de belangstelling voor wetenschap te stimuleren.

De eerste en voorlopig enige taak van N5 is om een publiciteitsplan te maken over genomics. Hoe breng je de lol van dna-wetenschappen onder de aandacht van scholieren? Een belangrijke vraag, want mensen die verstand hebben van zowel genetica als informatica zijn moeilijk te vinden.

Tot voor kort waren de twee groepen niet van elkaars bestaan op de hoogte. ,,We werken kennelijk totaal langs elkaar heen”, zegt N5-coördinator Michael van der Meer, wanneer hij van Jet-Net hoort, ,,Misschien dat we in de toekomst kunnen samenwerken.”