Wetenschap

Hackathon: een inspectierobot maken binnen 24 uur

Zondagochtend legden studenten de laatste hand aan hun robot of software. Tijdens een hackaton van de Robotics Student Association bleven ze er een nacht voor wakker.

Studenten leggen de laatste hand aan hun inspectierobot voor bovenleidingen. (Foto: Justyna Botor)

Voorzitter Gijs Koning (25) van de robotclub is nog wat mottig als Delta hem maandagochtend belt. De masterstudent computer science had een fantastisch weekend met weinig slaap. Zeventien studenten namen deel aan de uitdaging die de Robotics Student Association (RSA) samen met robotica studievereniging Asimov had georganiseerd. Vijf van de deelnemers schreven er een etmaal lang software, de andere twaalf bouwden een robot. Iedereen was blij dat na twee jaar corona zo’n evenement eindelijk weer kon plaatsvinden.

Robotbouwers konden kiezen uit twee opdrachten die beide vroegen om een inspectierobot. Het bedrijf VolkerWessels wilde een robot die de bovenleiding van treinen kan inspecteren om de mate van slijtage vast te stellen. Chemiebedrijf Nobian was op zoek naar een robot die pvc-buizen kan nalopen op beschadigingen, scheuren of lekken.

Winnaars
Wat de opdracht van Nobian extra lastig maakte was dat de pvc-buizen niet alleen horizontaal liepen, maar ook verticaal. Bovendien bleken haakse bochten een lastig obstakel voor een robot die zich langs de buis voortbeweegt.

Niettemin wist team Centipipe de jury te overtuigen met hun robot, met name omdat die zowel staande als liggende buizen wist te bedwingen. Fast prototyping heeft ze geholpen analyseert Koning: “Door snel te testen met een lasersnijden en 3D-printen konden ze eerder achter fouten komen in hun ontwerp en die verbeteren.”

De gelijktijdige software challenge werd gewonnen door team Artificial Incompetence. Zij slaagden erin om uit data van druksensoren in buizen te voorspellen waar in een netwerk zich een verstopping vormde, uren voordat dat ook daadwerkelijk gebeurde. Ook deze opdracht werd ingediend door Nobian.

Clubhuis
De robotica en programmeermarathon markeert de terugkeer van RSA als een trefplaats voor roboticastudenten, vertelt Koning. De vereniging werd in 2019 opgericht, maar leidde door corona twee jaar lang een slapend bestaan. Inmiddels hebben zo’n zestig leden weer de weg gevonden naar het RSA-clubhuis op de zolder van het RoboHouse aan de Julianalaan 67a.

Daar bouwen ze in teams gemiddeld een halve dag per week aan robotprojecten. Dat is een laagdrempelige manier om samen met robots bezig te zijn op een manier die goed te combineren valt met je studie, legt Koning uit. Daarnaast wijst hij op sociale activiteiten zoals borrels, bowlen, lezingen en excursies. RSA staat open voor alle studenten die aan robots willen werken, zegt de voorzitter. De activiteiten van RSA zijn een aanvulling op die van studievereniging Asimov voor masterstudenten robotics and vehicle engineering.

Deze robot glijdt langs pvc-leidingen om ze te inspecteren. (Foto: Justyna Botor)

Meer informatie:

Wetenschapsredacteur Jos Wassink