Gratis maandverband en tampons op de campus

Per oktober zijn in alle onderwijsgebouwen op de campus gratis noodpakketjes met maandverband of tampons beschikbaar.

(Foto: Natracare / Unsplash)

Dit is het resultaat van een succesvolle proef. Sinds maart versterkte de universiteit via de servicebalies van Bouwkunde, Industrieel Ontwerpen, Pulse en Fellowship gratis menstruatieproducten. Na een positieve evaluatie en akkoord van het college van bestuur, wordt de pilot nu omgezet naar een vaste service en uitgebreid naar alle onderwijsgebouwen en de TU Delft Library.

Daarnaast is het aanbod verduurzaamd. In plaats van de huidige synthetische producten, bevatten de noodpakketjes inmiddels biologisch katoenen maandverband en tampons.

Handrem
Tijdens het maandelijkse overleg tussen de studentenraad en het college van bestuur op 31 augustus bespraken raadslid en initiatiefnemer Rutger Blijleven (Oras) en vice rector magnificus Rob Mudde de uitkomsten van de proef.

“Servicebaliemedewerkers deelden al 176 pakketjes uit”, aldus Blijleven. “De kosten daarvoor bedroegen gemiddeld 200 euro per gebouw. De afdeling facility management (dienstverlening) is positief over de pilot en zou graag opschalen. Wat dat betreft staat niets een structurele uitgifte van menstruatieproducten in de weg.”

Mudde was het daarmee eens, maar zei wel aan de handrem te zullen trekken als de kosten te hoog oplopen. “In noodgevallen is dit een prima service, maar de belastingbetaler mag hier niet voor opdraaien. We verstrekken immers ook geen gratis lunches.”

• De gratis noodpakketjes met tampons of maandverband zijn vanaf 1 oktober verkrijgbaar bij de servicebalies van de acht faculteiten, Pulse, Echo, Fellowship, Drebbelweg en de Library.
Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl