Opinie

Goede voorbeeld

Universitair docent dr.ir. Ivo Bouwmans (TBM) vraagt zich in Delta 36 af waar de nieuwsgierige student is gebleven. Hij stelt dat studenten zich slechts extra willen inzetten wanneer er ‘studiepunten of minstens een bonus voor het tentamen tegenover staan’.

Verder worden volgens hem eindtermen van vakken als vinklijsten gebruikt. Beter inzicht in het vak lijkt dan ook niet mee te tellen in de visie van de huidige studenten.

Er zijn enkele kanttekeningen te plaatsen bij zijn betoog.

In de eerste plaats hoeft beter inzicht in het vak niet altijd de drijfveer te zijn om een vak te halen. Iedere student krijgt immers te maken met een curriculum waarin voor hem of haar niet alle vakken even interessant zijn. Voor dergelijke vakken ligt het dan ook voor de hand om goed naar de eindtermen te kijken en deze inderdaad te gebruiken als ‘vinklijst’. Zo’n vak moet gewoon gehaald worden, meer niet. In deze situatie zijn studenten dan ook niet gevoelig voor extra practica of extra werkcolleges. Pas wanneer studenten deze houding voor a’lle vakken aannemen, heeft Bouwmans helemaal gelijk.

In de tweede plaats bevat het stuk van Bouwmans een feitelijke onjuistheid. De gemiddelde student techniek besteedt niet 29, maar 32 uur per week aan zijn studie (Studentenmonitor 2005).

Tot slot speelt de motiverende docent een grote rol bij het nieuwsgierig maken van studenten. Het interessantste gedeelte uit het stuk van Bouwmans is dan ook de passage over stimulerende, activerende en motiverende docenten. Ik ben het volledig met hem eens dat door afwisselende en activerende werkvormen, studenten meer gestimuleerd worden. Het is een feit dat bij colleges met interessante docenten of gastsprekers de bezetting in de collegezaal hoog is en zelfs de tentamenresultaten beter dan normaal. Bouwmans geeft wat dat betreft zelf het goede voorbeeld: hij is niet voor niets in 2004 door TBM-studenten uitgeroepen tot docent van het jaar. Ik hoop dan ook dat hij zijn uitdagende stellingen zal deponeren bij alle TU-docenten, om uiteindelijk te bewerkstelligen dat studenten en docenten elkaar motiveren en uitdagen.

Misschien dat zijn eigen Rotterdamse credo in aangepaste vorm hem daarbij kan helpen: “Nie ouwehoere, maar aanpakke . net zo lang tot je collegezaal vol zit.”

Namens de facultaire studentenraad van de faculteit Techniek, Bestuur en Management, Pieter Guldemond

Universitair docent dr.ir. Ivo Bouwmans (TBM) vraagt zich in Delta 36 af waar de nieuwsgierige student is gebleven. Hij stelt dat studenten zich slechts extra willen inzetten wanneer er ‘studiepunten of minstens een bonus voor het tentamen tegenover staan’. Verder worden volgens hem eindtermen van vakken als vinklijsten gebruikt. Beter inzicht in het vak lijkt dan ook niet mee te tellen in de visie van de huidige studenten.

Er zijn enkele kanttekeningen te plaatsen bij zijn betoog.

In de eerste plaats hoeft beter inzicht in het vak niet altijd de drijfveer te zijn om een vak te halen. Iedere student krijgt immers te maken met een curriculum waarin voor hem of haar niet alle vakken even interessant zijn. Voor dergelijke vakken ligt het dan ook voor de hand om goed naar de eindtermen te kijken en deze inderdaad te gebruiken als ‘vinklijst’. Zo’n vak moet gewoon gehaald worden, meer niet. In deze situatie zijn studenten dan ook niet gevoelig voor extra practica of extra werkcolleges. Pas wanneer studenten deze houding voor a’lle vakken aannemen, heeft Bouwmans helemaal gelijk.

In de tweede plaats bevat het stuk van Bouwmans een feitelijke onjuistheid. De gemiddelde student techniek besteedt niet 29, maar 32 uur per week aan zijn studie (Studentenmonitor 2005).

Tot slot speelt de motiverende docent een grote rol bij het nieuwsgierig maken van studenten. Het interessantste gedeelte uit het stuk van Bouwmans is dan ook de passage over stimulerende, activerende en motiverende docenten. Ik ben het volledig met hem eens dat door afwisselende en activerende werkvormen, studenten meer gestimuleerd worden. Het is een feit dat bij colleges met interessante docenten of gastsprekers de bezetting in de collegezaal hoog is en zelfs de tentamenresultaten beter dan normaal. Bouwmans geeft wat dat betreft zelf het goede voorbeeld: hij is niet voor niets in 2004 door TBM-studenten uitgeroepen tot docent van het jaar. Ik hoop dan ook dat hij zijn uitdagende stellingen zal deponeren bij alle TU-docenten, om uiteindelijk te bewerkstelligen dat studenten en docenten elkaar motiveren en uitdagen.

Misschien dat zijn eigen Rotterdamse credo in aangepaste vorm hem daarbij kan helpen: “Nie ouwehoere, maar aanpakke . net zo lang tot je collegezaal vol zit.”

Namens de facultaire studentenraad van de faculteit Techniek, Bestuur en Management, Pieter Guldemond

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.