Gestuntel met chipcard bij automaten binnenkort voorbij

Nieuwe opwaardeerders worden geplaatst. Nog eenmaal antwoord op de vraag: Hoe vind ik mijn chipcode? Sinds kort kan bij de koffie-, fris- en snoepautomaten van de TU alleen gechipt worden. Die overstap gaat niet helemaal vlekkeloos.

In navolging van de universiteiten van Utrecht en Leiden besloot de TU het gebruik van contant geld bij automaten af te schaffen. Rob van Duijn, coördinator van de Hospitality en Catering Service begeleidde de ombouw van de automaten. Hij licht toe waarom tot de aanpassing van de automaten werd besloten. ,,Allereerst werden ze nogal eens vernield om het geld te kunnen stelen. De dief had dan iets van 150 gulden maar wij keken tegen een schade aan van al snel 5000 gulden. Daarnaast leidt het gebruik van contant geld tot veel storingen bij automaten, dat kost geld en veroorzaakt ergernis. Ten slotte moesten de apparaten toch omgebouwd worden vanwege de komst van de euro. Het leek ons goed om meer vliegen in een klap te slaan en alle automaten geschikt te maken voor het chippen.”

Pincodes

Toch had menig TU’er moeite met de overstap van muntgeld naar chippen. Een deel van de medewerkers kampt met het probleem dat zij hun code kwijt zijn van de chipper of chipknip. De vraag is hoe kom je weer aan die code? Van Duijn: ,,Wij hebben de banken gevraagd of ze foldermateriaal hadden, zodat we deze informatie op verschillende plaatsen konden neerleggen. Maar dat hebben ze dus niet.”

Gelukkig weet van Duijn zelf hoe je achter die code kan komen. Zoals iedere kenner benadrukt hij dat het helemaal niet zo moeilijk is. ,,Belangrijk is dat iemand zich realiseert dat de giro een chipper heeft en de bank een chipknip. Bij de laatste is de code hetzelfde als de pincode, de chipper heeft een aparte code. Weet je deze niet meer, dan ga je naar het postkantoor en krijg je een nieuwe. Per 1 januari 2002 verdwijnt de chipper en gaat de giro het systeem van chipknip voeren. Dan wordt alles nog makkelijker.”

Voor buitenlanders die een Nederlandse bank- of girorekening hebben % en dus geen chipper of chipknip – is er de TU-betaalkaart. Deze kost 40 gulden waarmee voor 25 gulden kan worden gekocht. ,,Daarover is ook veel onduidelijk. De koper betaalt vijf gulden administratiekosten voor de kaart. Het tientje statiegeld krijgt hij terug als hij de kaart inlevert. Het kost elf gulden om zo’n kaart te maken. De TU betaalt er zes gulden aan en wij vragen dan van de gebruiker een bijdrage van vijf gulden. Dat vind ik heel reëel. Het is niet de bedoeling dat Nederlanders zo’n kaart kopen, zij moeten hun chipper of chipknip gebruiken.”

Opladen

Een ander probleem was dat diegenen die hun code wisten, nergenshun chipper of chipknip konden opladen. ,,Dat is niet zo gelopen als wij graag hadden gezien. Het was de bedoeling dat vlakbij de automaten een zogenaamde ‘opwaardeerder’ zou komen. Vanuit Utrecht en Leiden hadden we begrepen dat een overstap van contant geld naar chippen alleen succesvol kan zijn als er voldoende opwaardeerders in de buurt staan. Die zijn er te laat gekomen en wij hebben begrepen – want deze automaten vallen niet onder de Facilitaire Dienst % dat er een lange levertijd is voor deze apparaten. Vervolgens kregen de apparaten die geplaatst waren te maken met een softwarestoring. Kortom het gemopper was niet van de lucht. Ondertussen is dat probleem opgelost. Bij de faculteiten Lucht- en Ruimtevaarttechniek en Bouwkunde werken ze nu prima. Binnenkort worden ook de andere acht opladers geplaatst. Het is jammer dat de overstap van contant geld naar chippen niet zo soepel is gelopen als we hadden gepland. Toch hebben wij de indruk dat wij nu de lastigste problemen achter de rug hebben.”

www.chipknip.nl . .

www.chipper.nl . .

Sinds kort kan bij de koffie-, fris- en snoepautomaten van de TU alleen gechipt worden. Die overstap gaat niet helemaal vlekkeloos. Menigeen is de chipcode kwijt en vandaar een kleine handleiding om deze ’terug te vinden’.

Pincodes

Opladen