Gerechtshof vindt campuscontracten Duwo legaal

Dat heeft het gerechtshof in Den Haag onlangs bepaald.

Bewonersorganisatie Abo vocht via een procedure de ‘zes-maanden-clausule’ aan, die Duwo had opgenomen in huurcontracten voor de Balthasar van de Polweg en het Westplantsoen. Hier woont een hoog percentage ex-studenten. Ultieme consequentie van zo’n clausule is dat Duwo het contract kan laten beëindigen voor de rechter als de ex-student na zes maanden niet vertrokken is.

Het conflict tussen de bewonersorganisatie en Duwo speelt al een paar jaar. De uitspraak van het gerechtshof geeft Duwo nu het groene licht om de tijdelijke huurcontracten ook toe te passen in bijvoorbeeld de geplande studentenwoningen in TU-noord.

Ook demissionair minister Kamp (Vrom) wil het blijven ‘plakken’ in een studentenwoning beperken tot zes of zelfs drie maanden. Daartoe wil hij een wetswijziging invoeren, die in 2004 moet ingaan. De landelijke studentenvakbond (Lsvb) is hier fel tegen gekant, omdat de woningmarkt voor starters ongunstig is. In een interview met Delta verwerpt Duwo-directeur Jan Benschop dit argument, omdat jongeren met een lagere opleiding op de woningmarkt al een minder goede uitgangspositie hebben dan academici. ,,Ik vind het onrechtvaardig om afgestudeerden nog eens een extra voordeel te geven.”

Studentenhuisvester Duwo mag studenten contractueel verplichten om maximaal zes maanden na beëindiging van hun studie de gehuurde woonruimte te verlaten. Dat heeft het gerechtshof in Den Haag onlangs bepaald.