Genadeloos opzwepend

,,Het is tijd voor een tegentrend.”

Het was nu of nooit voor Thomas Schuurmans, toen hij deze zomer Funk Experience % the Maceo Parker tribute oprichtte. De natuurkundestudent begon aan zijn laatste jaar en kon nu nog profiteren van het vrije studentenleven. Schuurmans ging als een razende aan de slag en vorige week donderdag was het zo ver. Op het Virgiel-feest in het Rotterdamse Calypso presenteerde Funk Experience voor het eerst zijn bijzondere formule met de voltallige groep van maar liefst achttien man.

,,Even waren we bang dat we te hoge verwachtingen hadden gekweekt”, aldus Schuurmans. ,,Voordat we een noot hadden gespeeld, hadden mensen het er al over dat dit helemaal zou gaan hypen. Gelukkig was het publiek heel erg enthousiast.”

Zodra Schuurmans, al snel samen met bouwkundestudent Jaro Cools, zijn plannen naar buiten bracht, gingen die als een lopend vuurtje door Delft. Funk Experience zou iets nieuws worden, iets tussen een danceparty en een concert in. Een opzwepende en meeslepende multimediale ervaring % geïnspireerd door funkicoon Maceo Parker – op de zwoele tonen van soul à la James Brown. Jaro Cools was dan ook gelijk enthousiast toen Schuurmans hem benaderde: ,,Ik vond het een fantastisch initiatief. Er borrelden meteen allerlei ideeën bij me op en ik haalde mijn oude drumboeken weer tevoorschijn. Op mijn achtste begon ik te drummen, maar later kwamen daar andere dingen voor in de plaats. De laatste jaren ben ik in studentenbands actief geweest als zanger en gitarist. Nu heb ik het gevoel dat ik ben teruggekeerd naar mijn roots.”

Jaren zeventig

Samen pakten de twee het direct professioneel aan. Uit het muzikale TU-kliekje ronselden zij acht medemuzikanten, met wie een strak repetitieplan werd opgesteld. Iedereen studeerde individueel de nummers van Maceo Parker in. Daarna volgden aparte sectierepetities voor ritme- en blazerssectie, welke tot slot werden samengevoegd. Ondertussen werden band en dj’s aangevuld met vier vj’s en twee lichttechnici. Grote podia werden benaderd en jaren-zeventigpakken aangeschaft. ,,We hebben allemaal ervaring opgedaan in studentenbands en je motiveert mensen alleen als je iets doet wat daar bovenuit stijgt”, zegt Schuurmans, geheel in stijl gekleed in een beige corduroypak en oranje streepjesblouse, zelfverzekerd.

Hoewel alle leden een andere achtergrond hebben, bestaat er een sterke eenheid binnen de groep. ,,Elke muzikant heeft funk in zijn bloed. Iedereen die muziek maakt, vindt het geweldig om dit te spelen. Het is heel dansbaar en je kunt er al je emoties in kwijt.” ,,Zelfs als mensen een biertje gaan halen bij de bar, kunnen ze niet stilstaan op deze muziek”, voegt Cools toe.

Belangrijk voor Funk Experience is de interactie met de zaal.

Schuurmans: ,,Gisteravond ging het publiek zó ontzettend uit zijn dak bij een blazerslick (melodielijntje % red.), dat de bandleider het sein gaf de ritmesectie helemaal weg te laten en de blazers vrij spel te geven.” Schuurmans deint heen en weer in zijn stoel op een imaginair ritme in zijn hoofd. Al weten veel mensen van zijn generatie niet meer wat funk is, toch wil hij juist hiermee een nieuwe impuls geven aan het uitgaansgebeuren. ,,In het clubcircuit is iedereen zo met zichzelf bezig. Wij denken dat het tijd is voor een tegentrend.”

Schuurmans vindt het niet achterhaald om terug te grijpen op jaren-zeventigmuziek. ,,We kopiëren het niet letterlijk, maar geven er een hippe draai aan”, aldus Schuurmans. ,,Bovendien”, zegt Cools, ,,is funk tijdloos. Het is heel puur.”

Dance Valley

Overigens betekent hun passie voor funk niet dat de twee nooit naar een houseparty gaan. ,,Wat dat betreft zijn we niet narrow minded. Dance Valley vind ik ook geweldig. Ik heb er heel veel bewondering voor hoe house-dj’s de spanning opbouwen. Dat is iets wat wij ook nastreven.”

De toekomst ziet de Funk Experience rooskleurig in. Ze willen niet hun beroep maken van de muziek. ,,Om dan genoeg te verdienen, moet je veel op bedrijfsfeesten spelen en wij willen juist de leuke dingen doen.” Wel zijn ze ambitieus in het benaderen van festivals en grote podia. Schuurmans: ,,Er is interesse en als we eenmaal op een belangrijke plek hebben gestaan, dan rolt het vanzelf door. Ik vind het een mooie gedachte om me voor te stellen dat we straks voor een volle zaal in Paradiso staan.”

Niks anonieme houseparty’s. En weg met de standaard bandoptredens. TU Delfts Funk Experience combineert beide disciplines tot een nieuwe uitgaanservaring. ,,Het is tijd voor een tegentrend.”

Jaren zeventig

Belangrijk voor Funk Experience is de interactie met de zaal.

Dance Valley