Gemengd douchen

In 1903 bedacht de Amsterdamse onderwijzer Nico Broekhuysen de enige gemengde teamsport ter wereld. De Kunsthal in Rotterdam opent zaterdag een tentoonstelling over een eeuw vreedzame balsport op de dag dat in Ahoy’ de strijd om het wereldkampioenschap losbarst.

/strong>

Wie wat wil bijverdienen moet dit weekend even een bookmaker zoeken. Voorspelling één: de finale in het wereldkampioenschap korfbal op 9 november gaat tussen Nederland en België. Voorspelling twee: Nederland wint. ,,Dat staat zo goed als vast”, denkt ook Arend Pool, voorzitter van studentenkorfbalvereniging Paal Centraal.

Korfbal staat bekend als een vreedzame sport. Toen de Delftse burgerkorfbalvereniging Fortuna afgelopen jaar om de landstitel streed, ontstond echter een matpartij met duw- en trekwerk, schuine taal en zelfs een rode kaart. Wanneer loop je eigenlijk tegen een kaart aan in de korfbalsport? ,,Na een behoorlijk ernstige overtreding”, volgens Pool. ,,Belediging van de tegenstander bijvoorbeeld, of duwen, of het opzettelijk uit de handen slaan van de bal.” Dat mag niet? ,,Nee, korfbal is een no-contact-sport.”

De belangrijkste technische revolutie in honderd jaar korfbal is een prototype voor een nieuwe kunststof korf. ,,De rieten manden hebben geen constante kwaliteit”, volgens Pool. ,,Ze zakken na verloop van tijd uit of breken.”

De rieten mand mag zijn beste tijd hebben gehad, het principe van gemengde teams staat nog huizenhoog overeind. In de jaren zeventig, tijdperk van seksuele bevrijding, werd de sport aan de man en de vrouw gebracht met een opmerkelijke reclamecampagne, waarin gemengd douchen een prominente plek innam. ,,Het gemengd douchen is inmiddels niet meer standaard”, volgens Pool. ,,Al komt het nog wel eens voor.” (MH)

‘Gemengd douchen, honderd jaar korfbal’. Vanaf 1 november in de Kunsthal te Rotterdam. De finale van het wereldkampioenschap is op 9 november in Ahoy en wordt live in de Kunsthal uitgezonden.

www.kunsthal.nl

www.knkv.nl