De verkeerssituatie tussen de Sint Sebastiaansbrug en de TU-campus is op gezette tijden onoverzichtelijk, maar niet onveilig. Dat stelt het college van burgemeester en wethouders in een antwoord op vragen van een bezorgde burger.
Deze bezorgde burger, de aan het Mijnbouwplein wonende Nanneke de Fouw, schreef in september een brief aan de gemeente waarin ze sprak van een levensgevaarlijke situatie. Het tweerichtingsfietspad is tijdens spitsuren zo druk dat ander verkeer het niet kan kruisen. Met opstoppingen en veel (bijna)botsingen tot gevolg, aldus De Fouw.
Ze stelde een aantal verbeteringen voor, dat ervoor moet zorgen dat het niet een keer echt misgaat. Een smalle uitvoegstrook voor rechts afslaand verkeer van de Michiel de Ruyterweg naar de Julianalaan is er één. Een ander is een uitvoegstrook voor verkeer dat van de Sebastiaansbrug af komt en rechtsaf naar de Mijnbouwstaat moet. Ook noemde De Fouw het inzetten van verkeersregelaars, zoals aan de Jaffalaan even verderop.
Het college van burgemeester en wethouders erkent in zijn antwoord dat het fietspad op gezette tijden vol is. “De, op bepaalde momenten, drukke fietsstromen zorgen ervoor dat het kruisend verkeer, ook voetgangers, soms moeite heeft de zijstraat in te komen of te verlaten. Dit lijdt soms tot onoverzichtelijke situaties, maar van verkeersonveiligheid lijkt geen sprake te zijn omdat de snelheid van het kruisende (auto)verkeer vaak erg laag is. We begrijpen dat die verkeersveiligheid vaak anders ervaren wordt.”
Het college stelt verder dat het ondanks de drukte uiteindelijk altijd lukt om over te steken en dat opstoppingen vaak snel oplossen. De gemeente wijst erop dat er in het verleden verschillende maatregelen zijn genomen om de verkeersveiligheid te vergroten, zoals aangepaste markeringen en omleidingen voor fietsers via de Hamburg naar de Rotterdamseweg.
Het college wijst de door De Fouw voorgestelde maatregelen af, onder meer omdat de verkeerssituatie op en rond het Mijnbouwplein tijdelijk is. De Sint Sebastiaansbrug zal immers vanaf het najaar van 2015 worden vervangen, al is dat al meerdere malen uitgesteld. Daarna ontstaat er volgens b&w een ‘geheel nieuwe tijdelijke situatie, wat grote investeringen op dit moment onverstandig maakt’. Verder zijn verkeersregelaars volgens de gemeente niet nodig, omdat de zijstraten ter hoogte van het Mijnbouwplein veel minder druk zijn dan de Jaffalaan, die een ontsluitingsweg is.
Het college concludeert dat de huidige situatie ‘de meeste optimale situatie denkbaar’ is. De enige actie die het wil nemen, is begrip kweken bij verkeersdeelnemers voor elkaars situatie en het opvoeden van fietsers. Hun gedrag kan beter, vindt de gemeente. Daarom volgt er een ‘gedragsactie’.
Briefschrijfster De Fouw reageert ‘teleurgesteld’ en ‘niet serieus genomen’. “Het gevoel dat ik aan de brief van het college overhoud, is dat het allemaal wel meevalt, dat er nu niets op te lossen is en dat in de toekomst het probleem minder zal worden door maatregelen die in de toekomst genomen zullen gaan worden. Er wordt nu dus niets gedaan en de onveiligheid blijft bestaan.”
Zij heeft de gemeentelijke fracties inmiddels opgeroepen het antwoord van b&w niet zoals voorgesteld ter kennisgeving aan te nemen, maar te bespreken om uiteindelijk tot een verbeterplan te komen.
Comments are closed.