Geen Vici-beurs naar Delft

Quantumzwaartekracht en de expansie van ons universum, het temmen van chemische reacties, vrouwen en migraine en nog veel meer: NWO beloont 32 onderzoeksvoorstellen van topwetenschappers met een Vici-beurs van 1,5 miljoen euro.

Van de 242 aanvragen zijn er 85 ingediend door vrouwen en 157 door mannen. In totaal kregen achttien vrouwelijke kandidaten en veertien mannelijke kandidaten een beurs. Van alle aanvragen samen werd dertien procent gehonoreerd, evenveel als vorig jaar. De Radboud Universiteit sleepte de meeste beurzen (vier) in de wacht, gevolgd door het Radboud UMC (drie), het UMC Utrecht (drie), de Universiteit Leiden (drie) en de Rijksuniversiteit Groningen (drie). De TU ontbreekt op de lijst. Vorig gingen gingen er nog vijf Vici-beurzen naar Delft.

De Vici-beurs is een van de grootste persoonsgebonden onderzoekspremies van Nederland. Met de beurs van wetenschapsfinancier NWO kunnen onderzoekers in vijf jaar tijd een vernieuwende onderzoekslijn ontwikkelen en een eigen onderzoeksgroep opbouwen, voor zover ze die niet al hadden. (HOP, Evelien Flink)

Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl