Geen uitzondering voor deeltijdstudent

Ook deeltijdstudenten krijgen maar een jaar uitloop op de nominale studieduur. Staatssecretaris Zijlstra houdt vast aan zijn plan om deeltijdstudenten even snel te beboeten als voltijdstudenten..

Negen groepjes bouwkundestudenten presenteerden tijdens het symposium ‘Delft Bouw aan je Toekomst’, georganiseerd door Werkplaats Spoorzone Delft, ideeën om de Spoorzone levendiger te maken. Erik Wolsky en Joeri van Ommeren wonnen vijfhonderd euro met hun plan voor een verplaatsbare uitkijktoren in de vorm van een boom die volledig van sloophout is gebouwd (onderste artist’s impression). Met hun plan ‘Green Point of View’ wonnen Roland Reen en Koen Kegel een aanmoedigingsprijs. Zij stellen voor om containers, die toch al rondzwerven op het terrein, blauw te verven en op te stapelen tot uitkijktorens. En ze willen overal klimop tegenaan laten groeien.

Zijlstra schrijft de Kamer dat er “geen goede redenen” zijn om deeltijdstudenten meer tijd te geven voor hun studie. In het hbo studeren zij gemiddeld even snel als voltijdstudenten, zegt hij. Hij geeft toe dat dit voor universitaire deeltijdstudenten niet opgaat, maar hun aandeel is dusdanig klein (3,8 procent) dat het te ver voert om voor hen een uitzondering te maken.

Een extra argument daarbij is dat de staatssecretaris wil voorkomen dat langstudeerders de deeltijdstudie als vluchtroute gaan beschouwen.

Vertegenwoordigers van universitaire deeltijdopleidingen lieten eerder weten dat de langstudeerregeling de nekslag voor hun type onderwijs betekent. In deeltijd duren de bachelor-programma’s minimaal vijf jaar, maar volgens het wetsvoorstel moeten studenten al na vier jaar een boete betalen. Ook masteropleidingen die alleen in deeltijd worden aangeboden komen in de problemen.