Geen eigen gebouw voor ‘Europese TU’

Universiteitenkoepel VSNU en minister Van der Hoeven zijn niet enthousiast over een Europees Technologisch Instituut (EIT) met een eigen gebouw, zoals voorzitter Barroso van de Europese Commissie wil. Zij zien meer in een netwerk voor toponderzoek.

Barroso wil dat het Europees Technologisch Instituut in de markt wordt gezet als een ware tegenhanger van het Amerikaanse Massachussetts Institute of Technology: een aparte topuniversiteit met een eigen onderkomen. Tegelijkertijd mag het instituut niet concurreren met de bestaande instellingen.

De Nederlandse universiteiten lieten deze winter weten positief tegenover het initiatief te staan, maar zien de invulling anders. “We willen graag meewerken aan een internationaal samenwerkingsverband waar toponderzoekers bijeen komen. Een aparte Europese TU zien we niet zitten”, zegt een woordvoerder van de VSNU.

TU-collegevoorzitter Hans van Luijk sprak zich in november al uit tegen een Europees Technologisch Instituut als ‘bakstenen centrum’, een wens die vooral in Frankrijk sterk zou leven. Van Luijk noemde als belangrijkste voordeel van een Europees Technologisch Instituut de ruimere geldbedragen die kunnen worden vrijgemaakt voor bredere Europese combinaties van excellent onderzoek.

De beslissing over de totstandkoming van de Europese TU staat voor volgende maand op de agenda voor een bijeenkomst van de lidstaten. Steunen die het plan, dan gaat het instituut in 2010 van start. De VSNU beraadt zich op dit moment nog op de lobby. “Maar het is wat ons betreft van groot belang dat de bouw van zo’n instituut niet ten koste gaat van de Europese onderzoeksbudgetten. Er moet dan apart geld voor worden vrijgemaakt.”

Ook minister Van der Hoeven laat via een voorlichter weten dat zij nog niet is overtuigd van de plannen van Barroso. Zij ziet net als de universiteiten vooralsnog meer in een netwerk. Bovendien mogen de kosten van het project ook wat de bewindsvrouw betreft niet ten koste gaan van huidige Europese technologiefondsen. (HOP/JP)