Geen buitenlandreizen voor studenten

Dit jaar op uitwisseling of een minor volgen in het buitenland? Door de uitbraak van het coronavirus staan de plannen van honderden TU-studenten voorlopig on hold. Zij zijn genoodzaakt hun reis te annuleren of uit te stellen en zullen in Delft hun studie vervolgen.
Is de universiteit daar op berekend, zijn er wel genoeg minorplekken beschikbaar en waarom werd er pas laat gecommuniceerd over het uitstellen en annuleren van buitenlandse reizen? Tijdens het maandelijkse overleg onderwierpen studentenraadsleden vice-rector Rob Mudde aan een spervuur van vragen.
Volgens Mudde zijn er voldoende plekken in de minor beschikbaar, al zal niet iedere student toegelaten worden tot de minor van zijn of haar keuze. Daarnaast erkende hij dat de communicatie beter had gekund. “Al waarschuwden we studenten in maart al om nog geen buitenlandplannen te maken voor komend studiejaar.” Hij vindt het vervelend dat studenten nu geen buitenlandervaring op kunnen doen, maar vindt het risico om studenten naar ‘gele of oranje gebieden’ te sturen te groot.

Op de vraag of een online uitwisseling een optie is, reageerde hij negatief. “Het culturele aspect speelt zo’n belangrijke rol, het is zonde als studenten die ervaring missen. Ik vraag me ook af of onze studenten hierin geïnteresseerd zouden zijn.” (MvdV)

Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl